Učitelj
624 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
Многе наше школе немају потребних наставних сред-
става; а од тога зависи успех у настави. Има неколико година, од кад се код нас почело штедити у том погледу. Па шта се тим добива Од школа се очекује напредовање на свима пољима рада, а, не дају се најпотребнија. средства, за њихово успевање! Уштеда на просвети није права штедња, него је пре назадак и у економном погледу. Ово важи нарозито за младе државе, а. особито за, српску државу, која · има велике и тешке задатке пред собом. "~ Многим школама недостају још и подесне школске зграде, а нема ни лекарскога надзора над њима, и над здрављем ученика. Ово је велик недостатак, нарочито сад, кад се тако лако шире заразне болести међу децом. Док се не испуне све погодбе за здравље у школи, држава не би ни омела заводити обавезно школовање. Деца припадају пре свега родитељима и породицама; а кад их држава одузме од њих, онда је она одговорна за њихово здравље и за њихов живот.
Још једна невоља притискује варочито просветне радниже, те им не допушта, да се посвете једино својим службеним пословима, а то је материјална оскудица; јер награда, коју они за свој рад добивају од државе, није _ довољна за обезбеђење њиховога породичнога живота. Отуд долазе незадовољство и страховање за доцнији живот, те због тога нема у њих увек оне расположености, која је по- | требна. за правилан и успешан рад, нарочито у школама. То је главни узрок и мењању службе, не само у просветној струци, него и у свима осталим струкама. —
Има још и других сметњи, које стоје на путу при остваривању просветних и културних идеала у опште, као: несавршено уређење државе, чести „ратови, потчињеност народа, незгодне економне прилике, слабе духовне диспозиције, рђаво уређење школа, недовољна спрема просоветних чинилаца, несавесно вршење дужности јавних службеника, рђави примери, претерана, жудња, за материјалним _