Učitelj

“> ~

о срИСКИМ НАРОДНИМ И ПРОСВЕТНИМ ИДЕАЛИМА 6

Нашој Великој Школи прети опасност, да ће се у њој смањити број ученика, или пак да ће она производити и умти пролетаријат; јер последњих година број свршених правника и број наставничких кандидата умножио се толико, да за све њих нема места у државној служби, а међутим сви желе, да буду чиновници, па то желе и свршене ученице Велике Школе. При свем том број правника и Философа још се не смањује, него се по мало увећава; тако нпр. 1894/5. школске године било је 236 правника, 128 Философа и 38 техничара; а ове школске године има 255 правника, !29 Филосота и 65 техничара. — С тога је врло потребно, да се оснују нови факултети и нове школе, нарочито индустријске, и да се у Велику Школу пуштају само они ученици, који имају дара за науке и потпуну стрему ва слушање университетских предавања. Завођењем стручних испита у Великој Школи већ је учињен важан корак, да се спречи површна спрема у појединим факултетима и њиховим одсецима.

Српска Велика Школа, која је једина. у Српству, заузима врло важан положај и у нашем државном животу; јер она спрема чиновнике за сва министарства. судије и адвокате, полицијске чиновнике п аудиторе, Финансисте и економе, професоре пи учитељице средњих и виших школа, инжењере и архитекте, дипломате и друге чиновнике. Многи од њих заувимљу највише положаје у држави и у друштву. Зато, ако има што добро у нашој држави и у нашем друштву, ваљало би то уписати п у заслугу Велике Школе, која је тим људима дала највише, научно образовање. Али тако звано јавно мњење ради често противно томе: оно радије уписује у кривицу Великој Школи сва зла, од којих пати наше друштво. С тога се у јавности чешће напада и на професоре Велике Школе, а заборавља се на то, да се тим само шкоди Великој Школи. |

Сами професори не могу да подигну школу на виши ступањ савршенства. За то је потребна помоћ и других