Učitelj

КЊИЖЕВНОСТ 787

КЊИЖЕВНОСТ

А). РЕФЕРАТИ 9 О ДОМАЋИМ КЊИГАМА Четири педагошке расправе. Написао Тихом. Маринковић, учитељ. На 8, стр. 69. Београд 1898. Цена 30 п. дин.

Расправе, које су у овој кљизи, односе се на рад учитељев. У првим трима говори се о земљопису, цртању и писању у основној школи, 2 у последњој,о раду учитељевом на моралном васпитању деце. Да их прика жемо једну по једну, редом како су у књизи штампане,

1.) Како се предаје, а како треба да се предаје земљопце у основној школи # |

У овој расправи, која је први пут штампана у «Дневном Листу» за 1892. годину, у бројевима 91—94, писац говори о предавању земљописа прво у П, па онда у ПГи ТУ разреду. Пошто је изложио шта свеу Џ разреду по утврђеном програму, треба да се пређе из земљописа (познавање најближе околине, основни географски појмови), писац на послетку изводи да «стоји рђаво са земљописом у Џ разреду основне школе» (стр. 14'), јер настава земљописна, каква је данас, «своди се готово на само учење речи».. (Стр. 11): Мало испред овога пита се писац: «колико њих брпоких учитеља излазе о децом да премеравају, расматрају и проучавају улицу, место и окозину у опште; Колико се њих упушта да б децом премери школу, двориште, улицу, и да све то то после престављају дртежима». (Стр. 10. поре

"Доисра тако је. У нашој основној школи не обраћа се довољна пажња земљописној настави. Међутим предмет је овај веома важан — „кроза-њ треба ученици да, добију најпотребније стварна знања, (Формална ву знања писменост и рачунање), без. којих ни један човек ни један Србин не семе бити. А велика, је и васпитна, вредност земљописа, јер само вмишљеном наставом из овог предмета може се учинити да дете јасно појима веће и мање просторе, да му се развију с једне стране уобразиља и мисао, а 6 друге осећање естетичко (при посматрању природних и вештачких лепота) и осећање љубави према, осталој српској браћи. И поред свега, тога, овај се предмет у основној школи, у опште узев, не предаје како треба. Шта је узрок томе7 3 "

Писац налази да је то због немања учила и других потребних средстава, а пре свега због немарности више просветне власти према овом предмету. У упутствима, која, се дају ревизорима, највећа се пажта обраћа, на језик. И онда, разуме ве, и учитељ ће маље радити на земљопиву.

По нашем мишљењу, поред овог што је писац напоменуо, и претрпа- _ ност програма је један узрок неуспеха. Зар не би довољно било да се 6 дечицом у П разреду толико, постигне, да она, премеравањем и цртањем најближе околине, добију јасна појма о мапи, на којој су разне даљине сразмерно престављене% На што, поред познавања земљишта и природе, тражити још од дечице да знају о уређењу општине и о историјским лич-

УЧИТЕЉ | А ) у 58