Učitelj
790 МА окитви мвв но ст
излети са својим ученицима), а понашање при том дружењу треба да је погодно, како би успеха било. '
Писац признаје да је «наш јаван живот легло и за квареж деце», да је «онај стари морал у српској породици, отитини и' држави опао» (стр. 59), што разуме се и на децу штетно утиче; али сматра да баш зато школа, "треба да обрати већу пажљу на развијање код деце племенитих осећања и и у опште добрих, моралних особина.
Расправу завршује писац речима: «Чује се да требамо јачати нашу привреду, а ја пак велим: стара је истина, да богаство за распуштеног сина ништа не вреди. Радимо, дакле, на наравственом васпитању. деце!» (Стр. 69). Радимо и на једном и на другом — велимо ми, јер колико је важно да у друштву морал буде на извесној висини, исто је толико важно материјално благостање и просвећеност ума. Од ове две чињенице у велико зависи и морал у друштву. -
И овде можемо приметити писцу да је, прештампајући оно што је пре 6 година писао, требао сад коју више да рече о важном питању: колико и на који начин школа може и треба да учини за морално васпитање Он је у главноме само изнео како је важно да се учитељ дружевски понаша према деци, те примером да на њих добро утиче. Али пре тога је требало да изложи; од чега зависи како висина морала у друштву, тако мн морално васпитање у најширем смислу; колико у том погледу школа може да учини; и тек онда: како учитељ греба да ради на моралном васпитању својих ученика. | у
Општа је карактеристика све четири расправе да нису довољно потпуне и да нису довољно систематски рађене. Изгледа као да се писац "није држао правила, по коме пре но што се почне пибати студија, расправа, питања каквог, треба имати програм за студију, преглед главних мисли“ што ће у расправи бити обрађене, па за тим прикупљати податке за. сваку тачку програма, итек онда приступити писању расправе. Нарочито у овом случају, кад прештампава што је писао. пре 6 и 7 година, писац је требао. да преради те расправе, те да иста питања разради потлуније и сређеније, | јер сигурно — бар ми тако мислимо —- о свему томе данас више зна, но. | пре неколико година. |
Џоред свега тога у овим кратким студијама, ма да нису израђене како треба, има лепих и корисних мивли. Препоручујемо нашим учитељима ову књигу — треба да је пронитају. + Р. Ст.
Припрема за рад у основној школи. Написао Ј. Миодраговић. На 8-ни, стр. 171. Београд 1898. — Цена [50 дин., а у тврдом | повезу 9 динара. 5 (СВРШЕТАК)
Други одељак, чији је предмет: управа основним школама (администрација), подељен је на два пододељка: управа својом и управа целом школом. |
Говорећи о дужностима сваког учитеља, писац излаже: како у почетку школске године треба извршити упис; како водити дневник, бележити изостанке и оцене; како треба водити бележник рада, који је нарочито за млада учитеља користан, бележник казна и бележник важнијих догађаја и разних занимљивости (ту долазе: ибторија или живот дотичив школе, и посматрање ји студија дечије природеј; како учионица и ствари