Učitelj

ФРАГМЕНТИ ИЗ МЕТОДИКЕ 881

на двоје: на деиктичан и на акроаматичан начин. Деиктичан је начин кад се прво нешто показује, а акроаматичан је кад се у главноме само предаје. |

Деиктичан начин употребљава се свуда, где је наставна грађа таква, да има ученицима нешто да се показује. Показивањем предмета, представе постају много јасније, него кад се знање само речима казује. Изношење каквог модела или какве слике, извођење каквог опита објашњава саму ствар много више, него најбоље објашњавање речима. Само при овоме треба пазити:

1. Да све показују предмети из природе, где год је то могуће. Слике могу доћи и заменити предмете из природе тек онда, кад предмета нема или кад се не могу набавити, или су предмети сувише мали и сложени, и у том случају најбоље је послужити се цртањем.

2. Предмети и слике морају бити велики.

3. Не сме се ученицима на један пут много показивати.

4. Ученицима се не сме допустити, да посматрају предмет како они хоће, него им се мора пажња скренути на најглавније делове предмета, и мора се ићи оним редом, који наставник одреди. -

5. Предмете треба подуже посматрати. Наставник не треба одмах после часа да затвара у орман биљке, жи- вотиње, мапе итд., већ треба неко време да их остави на згодном месту у школи, како би их ученици могли посматрати. Деиктичан облик предавања употребљава се у писању, цртању, певању, гимнастици, ручним радовима, а употребљава се и у говору. Овај се начин оснива највише. на способности или на дару подражавања код деце, и њиме се долази до циља у толико савршеније, у колико наставник више настојава да подражавање буде што верније и савршеније, и да вежбање што дуже траје, (у школама, у којима сами учитељи лепо пишу и пазе на