Učitelj

60 ПРОСВЕТНЕ БЕЛЕШКЕ

не

вере, словенског читања, малог црквеног певања, рачуна, срп. јевика, мађарског Јевика, немачког читања и писања, вемљописа и отачаствене повеснице — у оном облику, у коме се предаје у ТУ р. грађанске школе,

Чудновато нам је, да у Сомборску Учитељску Школу примају кандидате и са непотпуном спремом. Од таквих кандидата само ће штетити школе и учитељска и основна. - ;

Проветравање учионица. — Учитељ Данкварт прочитао је на ХГ. скупштини сакеонских учитеља, расправу о проветравању учионица. Испитујући кретање ваздуха у просторијама са вештачком вентилацијом, дошао је до закључка, да, чак при најбољој вентилацији, ваздух, који пада на органе дисања, није никада савршено чист, него је увек смеса свежег и поквареног ваздуха. Баши у оним сравмерно најбољим приликама, када количина промењенота, ваздуха 4—5 пута превазиђе обим учионице, ипак степен поквареног ваздуха достиже известан минимум» испод кога ве не спушта. Али само Једна вештачка, вентилација није никад у стању да знатно изједначи собњи ваздух са спољашњим. ( тога Данкварт држи, да је преко потребно, после извесних одморака, предувети проветравање из основа, нарочито онда, кад вештачка вентилацаја не достиже горе речене границе.

Данкварт је, доказао да у учионици (еа 45 ученика), има при крају првога часа 1.20/ 0 угљеника, при крају другог часа више од БИ о ај. цифру, која премаша дозвољени максимум од 1900.

Томе се може помоћи само тако, ако сеу учионицу, с времена на време, пушта што већа количина спољашњег вавдуха помоћу широм отворених врата и прозора ; у интересу темељније промене ваздуха нужно је пазити, да се ваздух, што уђе у учионицу, што мање меша са вобњим ваздухом; то ће се, по мишљењу Данкварта, постићи ако на кратко време отворимо широм све прозоре и врата,

Својим испитивањем Данкварт је дошао до ових ресултата: Пре ветрења у учионици је било 1.77'/0 угљеника. За 72 минута држата су широм отворена и врата, и прозори, после чега је константовано, да је садржина угљеника спала на 0,360/ 0; ако се тај отвор врата и провора држи један минут, онда ће угљеника бити 0,67%/0-, после два минута — 0,659, у, а после пет минута — 0,559)

Ив тога се види, ма да то Данкварт не каже изреком, да је довољно држати отворене проворе и врата само један минут, пошто дуже ветрење не даје осетне ресултате, у

При таквом проветравању не треба се бојати промаје. Промаја је јака и штетна. баш онда, кад се један прозор држи отворен целога часа, јер тада хлалан впољашњи ваздух, улазећи у собу, пада на под и, на тај начин, настаје већа разлика у температури ваздуха онога горе, око главе, и онога доле, око ђачких ногу. А кад се широм отворе врата и прозори на 1/2—1 минута онда, услед брзе промене ваздуха, температура горњих и доњих слојева опада Једновремено, а међу тим зидови, под и намештај охладе се тек по врло мало. На тај начин под и зидови остају топли, не одузимају много топлоте од ученика, а и температура учионице, по свршеном ветрењу, брво се пење. Само голи делови тела ђачког испуштају при том топлоту, но то ни најмање не шкоди, пошто су голи делови тела навикли на већу промену температуре, Дејство тога кратког проветравања на кожу, Данкварт упоређује са дејством Хладног туша, од кога се први разликује само по количини. Г. Данкварт држи да овако проветравање, при тиром отвореним проворима и вратима, ојачава организам и чува га од назеба. Стање здравља ученика у учионици Данквартовој прве зиме, када је предузимао проветравање [помоћу широм отворених