Učitelj

138 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

већу плату добрим учитељима само да би их одвукла у комуналне школе, или да би их одвела; са службе у српекој школи, давала им друге положаје.

Из статистике учитеља види се једна врло значајна ствар до доласка окупације у Босну, у Сарајеву је било доста учитеља, који су довршили своје школовање у Србији као: Сима Чајкановић, Никола Спатић, Сава Косановић, Стево Кукрика, Ђорђе Лазаревић, Стево Слрајевчић, Стојан Јовановић п Димитрије Богичевић. А од како је Аустрија окупирала ове земље у Сарајеву, није дошао ниједан учитељ, који је свршио школе у Србији, већ обично из Сомбора, Загреба и Карловца, а један једини, који је свршио богословију у Бањалуци. И ови подаци дају Србину лепу поуку, а и намере окупационих власти, јер власти не потврђују оне, који из Србије дођу мањ под условима да верно служе њеним намерама.

1

ЈУ

Да пођемо даље. Одељак 1. садржи наставни план, прво „Српске Овновне Мушке и Женске Школе“, а друго „Српске Више Девојачке Школе.“ Да се за сад задржимо само на наставном плану основне школе. Он је цео изнесен на стр. 28—84. Ми ћемо изнети потпуне програме из неког предмета, јер нам простор листа не допушта да изневемо цео наставни план.

Ва нас је најважније да видимо како се учи српски језик са словенским, па географија, па историја. Почињемо са српеким језиком и словенским, као делом српскога.

1. Словенски језик.

Цијел: Лијепо читање са разумијевањем, главнујиг, лакши и нужнијиг чланака џ поука за разумијевање светога православног богослужења.

П. разред. Штампана велика и мала слова; вјеџбање у читању, писању и у превођењу ; словенски бројеви до 100.

Ш. разред. Вјеџбања у читању из Часловца, а по нешто се преводи и на српски; словенски бројеви до 1000.

ТУ. рагред. Вјеџбање у читању из Псалтира и превођење 1,50 и преначинателног псалма на српски.

2. Српски језик.

Цијел: Усавршавање у логичном и естетичном читању; развијање памћења учењем пјесмица на ивуст; познавање најславнијих правила