Učitelj

354 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

силама, којима су они снабдевени, и које они нису у стању злоупотребити. 9) У свему што се тиче Физичких потреба, децу треба потпомагати и накнадити им оно, чега се они не могу дохватити по свом уму и снази. 38) Помажући деци, треба се ограничити само на оно што је са свим потребно, не чинећи никакве уступке прохтевима, који се добијају неправилним васпитањем, а који су са свим неприродни детету. 4) Нужно јебрижљиво изучити језик п гестикулацију детета, да би могли разликовати оне жеље, које су непосредло потекле од природе, од оних које су произвоље.

Суштина ових правила састоји се у томе, да се остави деци повише праве слободе, или саморадње, а помање власти; т. ј. приморати их да сами раде што је могуће више, а помање траже од других. Научивши се још од раног доба огра"ничавати своје жеље, они неће бити осетљиви према ономе што се не дозвољава,

Довде смо изложили принципе Русовљеве, којима он предлаже да треба руководити се при васпитању детета од његовог рођења. У васпитању Емила, Жан-Жак Русо одпочиње, нови период од онда, од кад се васпитави“ научи говорити. У пређашњем периоду брига васпитача, била је поглавито У чувању детета од штетних спољашњих утецаја, у овом пак периоду живота који ћемо ми сад прегледати, и који се продужује до 12 година, васпитачки задатак, по Русо-у шири је. У њему Русо стара се да научи Емила самоодбрани; подносити ударце судбине, оспособљавати га према спољашњим условима; једном речју, учи га живети, т. ј. према потреби, делисходно, користити се својим органима, осећањима и способностима. |

И у том васпитном периоду живота Емиловог, Русо остаје веран својим принципима. Он тражи да се Емил сам научи свему, до свега да дође својим сопственим искуством, и жестоко војује против страсти неких васпитача учити и поучавати дете речима. Русо каже: „држите дете у објективној зависности, неразумним захтевима његовим против стављајте