Učitelj

ВАСПИТАЊЕ МАЛЕ ДЕЦЕ 357

децу казну као казну; напротив, она увек треба да дође као последица њиховог рђавог поступка. Сасвим оправдано вели Русо, да морално васпитање детета најбрже се достиже, кад оно у свом васпитању види морални углед, кад му васпитач служи као ауторитет. |

„Пре него што се примите за васпитање човека треба сами да будете човењ; треба у вама самим да се изнесе тај углед, коме треба да тежи дете“. На другом месту Русо каже: _млади наставници, сетите се да ваши задаци свуда треба да „се састоје више у поступцима него у речима јер деца брзо заборављају и своје и туђе речи, а не заборављају ни своје ни туђе поступке“. „Будите сами паметни, или не разлажите «с вашим питомцем о разуму, а нарочито немојте га приморавати да хвали оно, што му се не допада“. „Избегавајте сваке мисли које прелазе његов разум, по томе што је тек на послетку способан ценити их.“

Одбацујући у овом периоду васпитање ума, овај знаменити писац не допушта ни учење из књига, па чак он не сматра да је потребно тада учити се и писању. Ка овом "он додаје: обично оно, о чему се много не трудите, добија се сигурније и брже. Ја сам готово уверен да ће Емил одлично умети читати и писати још и пре десете године.“ Ово тамно место у васпитаном систему Русовљевом објашњава се тим, ма да Емила никад не посаде за књигу, у њему је васпитавана жеља учити се. За то веома ватреним изразима овај. чувени мислилац заштићава велику потребу телесних вежбања и гимнастике, као најбољих средства физичког развића, спољ-

них осећања. „Вежбати осећања — вели он — не значи само користити се њима. То значи добро судити помоћу њих, значи, тако рећи, научити се осећати“. „Не вежбајте Једино само

снагу, него вежбајте и сва ПЕЊЕ која њом управљају, из сваког од њих извуците сву могућу добит; за тим поверавајте једним осећањем утиске произведене другим. У дешавајте, сматрајте, мерите, упоређујте. Покажите ЛЕ како не треба никад да чини сувишне ни излишне напоре“. За развиће чулна