Učitelj
1
Из школског рада
Давање појма „два“ ' (Графичко престављање бројних слика за | и 2 и описивање истим цифрама ! и 2). Предавања за 1 разред основних школа.
Предпоставља се да сви ученици имају појам о једнини и множини. Наша прва брига је због тога управљена на то да се „један“ и „два“ ставе једно према другом те да би се и престава о истима добила и иста означила речју „два“. Прва вежбања ће се извршити наравно уз очигледну наставу посматрајући поједине објекте. На њима ће се истраживати бројеви 1 и 2, нпр:
Очигледно срество: (овде учитељ прича подесну причу). Треба да се питањима утврди да коза има | главу, 1 уста, 1 нос, 1 језик, 1 врат, 1 чело, 1 труп, 1 леђа 1 трбух, 1 виме, 1 репи 2 ува, 2 ока, 2 рога, 2 носне рупе, 2 предње ноге, 2 стражње ноге, 2 брадавице на вимену, 2 копите итд.
Циљ: Учитељ: Сад ћемо да видимо шта коза има на телу и колико од свачега.
Уч. (показује на главу) Шта је тог — ЊЂ: То је глава. — Уч: Колико глава има коза» — Ђ: Коза има више једну главу. Уч: (у шали) Ах, то није тачно. Коза има више глава. БЊ: (познаје да је то у шали речено) Уч: (зове једног ђака) Шта мислиш ти» — Ђ: (сасвим сигурно) Коза има једну главу. Уч: Е сад морамо бројати.
Бројте сви! Уч. и ђаци: Један! (При овоме показује учитељ на главу на слици).
Тако се исто ради са устима, челом, носом итд. — Овим је завршена анализа.
Престава и реч „два“ нису код сваког детета тачно престављене. Учитељ обе посматра као нешто ново. Понеки се учитељ за час у овом помогне пуштајући да бољи ученици реч. „два“ просто изговори а остали да понове. То је једна груба погрешка.
Уч: (показује на уво) Шта је тог — Ђ: То је једно уво. Уч: (показује на друго уво) Шта је тог — Ђ: И то је једно уво. (Оба су ова питања врло потребна јер у њиховом решењу леже оба прва акта бројног схватања, поименице 1. да дете сваку од обе ствари
5 Из практичног дела књиге: Спзја“ Рапеск., „Паз Кесћреп нпр |. зе јан 4