Učitelj

489

досадашње читанке, јер ваш, „тако се обично ради у свима““ (стр. 720.). – ;

То се тиче свега свих речи: „Ово (т. ј. концентрисање других предмета око срп. језика као средишта) би се могло! успешно извести поглавито! згодним распоредом градива у читанци. Тако се обично“ ради у свима читанкама, сем у читанци која је пред нама“ (страна 617).

Из овога се не види да нама досадашње читанке служе „за углед“. Ми нисмо ниједном речи то нагласили. Ми смо само наговестили да би се — кад би остао 'овај данашњи програм, који се нама не свиди место нарочитих часова из разних предмета под фирмом „Срп. језика“ томе могло помоћи подесном читанком с одабраном садржином из тих предмета. То не значи да ми само шако мислимо, него само одобравамо и такав начин концентрације · програма, с претпоставком да има за то нарочито подешене читанке. Читанка г.г. састављача ни у колико не одговара томе принцицу. У том духу израђене су у неколико: стара читанка за | раз. и садашња читанка за ТУ разред осн. школе и најновије срп, читанке за наше разреде средњих школа. Ми нисмо тврдили да све данашње читанке имају поменути распоред градива, него смо употребили израз „обично“ („Тако се обично рали у свима читанкама...“). Значи: ту се подразумевају и изузеци (н. пр. читанка за Ш раз. осн. школе од М. Марковића и Б. Недића). Г. г. састављачи, дакле, тврде. и оно чога у ствари нема.

Под 6.) у истој тачки тврди се да оцењивач „није добро схватио књигу, коју оцењује, јер су њој испуњена оба захтева која он ставља „па да помогне очигледној настави,““

Дакле, г. г. састављачи баш категорички тврде да је принцип поделе грађе по год. временима у њиховој читанци задовољен! Такав цинизам зачуђава. Ми смо управо само усвојили мишљење · референата Гл. Просв. Савета, међу којима је и један стручњак педагог и један учитељ. Г.г. састављачи нису нигде опровргли ми- |

шљење референата. ћутање — одобравање. Међутим, готово све што су референти казали против поделе градива у рукописној читанци, остало је недирнуто у штампаној књизи.

Да би се видело колико има истине у овом њихову тврђењу,

' Сада подвлачимо.