Učitelj
309
ности (које се заједно означавају као андивидуалитет)' немају одређене границе развића. Уз то којекакви скривени утицаји, што смо их напред поменули, који се не могу отклонити, подривају васпитачев план и спречавају његово извршење, не дајући му да потпуно завири у душу васпитаника. Моћ васпитања не сме се прецењивати, али ни потцењивати.
Сваки васпитни утицај на душу бива посредно телом. Чула су као неке капије, кроз које пролази душевни живот. Ништа нема у памети, шго раније није било у чулима. Из тога излази: што су боља чула у човека, то му душа може бити обилатијег и живахнијег садржаја. У колико су пак лошија чула, у толико је већег уштрба у душевном животу.“ Само да није вида, редуцирале би се чулне представе на десетину. Човек без чула не би никад стекао душевног садржаја. Али за душевно образовање није довољно само да човек има добра чула; он мора имати и чулних објеката. „Душевне радње развијају се свагда упоредо с чулним представама и после њиховог образовања. Прерада представа, које добијамо чулним опажањем, припремна је школа и служи за основу свега психичког рада, што ће се доцније предузети ради интелектуалног образовања“. Медијумом чулности греде васколики рад душе од првог. опажања спољњег света, објективитета, па до највиших појава и манифестације душе, субјективитета Стога се морају осудити Јеап Раш-ове „невидљиве ложе“. Као што је већ познато, то је педагошки роман, којим писац жели да одговори на питање: како ће се развити један дечак, склоњен од штешних утицаја спољњег света, кога би његов геније одгајио у подземној соби» Како Јеап Раш! лепо описује
10 испитивању индивидуалитета ваља нарочито видети „егзфево дело „Си ртипо разво апа редадодва хгслепићса е да сата бгодтаћса.“ МПапо 1892., Тгеујани. Тако исто Џјег-ово „бејзбезз бгипсеп Јп дег Зећије.“ Млезђадеп 1891., Вегатапп.
2 Ваља упоредити интересантна испитивања и теорије Сег. Гототово-а у делу „Пег Меттесћег“. 2. св. Нашђитс 1887. Даље Китеџа, Хабигсезећфе дез Метђтесћега. 5бшсал 1898. Вает, Пег Уетђгесћег, Гете, 1893.
8 Жатг, АПсетете Радасогк, стр. 89.
= улата, АПе епр. 49:
5 Гагатив, Пеђеп Фег Беје, стр. 25.