Učitelj
316
става извесне биљке, а с представа произведена осећајем сличнога тона. Представе в и с ступају у борбу, једна другу потискују, а ранија се представа тона обнавља. Потиснута се представа, дакле, ослобођава баш самим непријатељством нападача.
Непосредној је репродукцији супротна посредна репродукција. (Она бива, кад једна представа изазива другу, која је већ раније с њоме везана у свести. Представа, којом се врши ово обнављање, зове се „помоћница“.
(С репродукцијом стоји у тесној вези везивање представа. Ако су представе у таквом односу да једна другу изазива, каже се да су међу собом довезане, асоциране. Најпоузданије су асоцијације, што постају стапањем, док, међутим, у т.зв. компликација или сложених представа, међу којима има само спољне везе, лако може отпасти
који члан.
Репродукција у свих људи није подједнако жива, па ни у једнога човека у различитим годинама живота. Понекад се може убрзати којим вештачким средством, н.пр. умереном употребом јакога пића. Исто тако може се репродукција спречити. У животу имамо доста примера, да људиу љутњи, гневу, жалости или радости не могу репродуковати ни најобичнијих представа, нити изрећи ма и једне мисли у целини.! Каткад многе представе у исто време толико навале у свест да нема ни једне, која би остале надмашила јасношћу. Од таквог су утицаја често јаки чулни надражаји. (Стога невешт говорник гледа у извесну тачку да се не би помео или изгубио у мислима. Осим тога, као што је већ познато, нервне болести више пута слабе репродукцију.
Подобност душе да представе задржи непромењене и да их репродукује, зове се памћење.
Најбоље се штогод може упамтити, ако се пази на стварну везу. Тако се врло лако упамте натписи одељака у причама, који се изведу по узрочности која међу њима влада. При овоме пазимо на везу мисли, унутрашњу везу градива: учимо с разумевањем (јудициозно од јидтсшт -—
ту Надедотп-овој басни тврдица, видећи шта је мајмун учинио са златом, дошао је изван себе и само рекао: „Ако ти, лупежу, дођем горе твоја ће крв — —“ и ту је умукао.