Učitelj

406

књизи „Државе и народи“, о узроцима, због којих су Турци помагали Бугаре лротиву Срба. Он вели: „Српско име Турци не могу трпети и за то радије пристају на страну бугарске пропаганде. Да би раздвојили Србе из Старе Србије и Маћедоније од независних Срба, Турци су измислили да прелију Србе у Бугаре, што је ишло на руку вођама бугарске народности. Презирући Бугаре као животиње. Турци су у њима гледали народ, који им је увек веран и покоран и с тога не могоше а да не пожеле дан и друге хришћане. у Турској учине тако исто покорним робовима, као што су Бу-. гари..... Порта желећи спречити утицај српске кнежевине на Србе у Маћедонији и Старој Србији стане на страну Бугара, када су се Срби спремали да протествују против бугарског егзархата. Мидхатпаша, Абдурахман-паша (а раније највише Али-паша) помагаху бугарском егзарху за бакшише“. Даље: косовски генерални губернатор најстрожије је забранио призренским Србима да се зову Срби; све Словене у Маћедонији Турци покрстише Бугарима, а тако и | становништво косовског вилајета и новопазарског округа. (И данас Турци називају Србе у Пећи, Приштини, Призрену, Сјеници, МИ „Бугарима“ у службеним статистикама својим:!. | Из ових разлога лако је појмити за што су Турци примила бугарске тужбе противу Срба, који се нису хтели називати Буга- ' рима и због тога ове гањали. Тако су „небраћа Бугари опадали. Србе нишлије код Турака и гањању излагали што неће да су Бугари“.“ Ко се је у Старој Србији и Маћедонији противио отварању бугарских а затварању српских школа тога су Бугари оклеветали као „бунтовника“ и Турци га слали на заточење ит. д. ит. Д. | Заступник Србије у Цариграду у своме извештају од 22 новембра 1872 године наводи: | „Слао сам Бозовића да каже егзарху шта егзархиски владика Виктор по Старој Србији чини, и да му престави како је ово понашање њихово нечовечно, неполитично и непаметно; и како стоји у јавном противуречју са начелом, које они сами исповедају и помоћу | кога су они у свом народном делу успели. Бозовић је рекао даље егзарху: да Србија овакву узурпацију од његове стране не може. трпети и да ће они сами бити криви и одговарати за све последице, које ће овако небратско дело њихово непремјено произвести.“

„Босанска Вила“ за 1905. год. бр. 15 стр..285 — „Српека култура у Старој сој и Маћедонији“ од Ивана Иванића. 3 2 Види књигу „Ниш са својом прошлошћу“ од Филарета Петровића. Ниш 1892. год.