Učitelj

409

СРПСТВО У УГАРСКОЈ

Аутопомија српске учитељске школе Сомборске. — Више српеких листова у Угарској доносе чланке у којима апелују на Школски Савет да он очува аутономију ове школе, јер јој од насртаја прети опасност. — Ова је школа основана 1812. године у Сент. Андрији, а 1816. пренесена у Сомбор, где се и данас налази. Готово 100 година има како ова школа егзистира као народна аутономна установа. Као таква она има право оспособљавања учит. кандидата, доношење наставног плана и ужива право јавности. У сведоџбама поред имена долазило је „Србин православне вере“. У току живота ове школе неколико се пута покушавало да се ограниче њена права. Међутим ова права школа је уживала као природну последицу тога што ју је сам народ и основао и издржавао. Зато се држава и задовољавала са правом врховног надзора. Али у Угарској је још од пре неколико година, а нарочито од оног Березвицијевог предлога о школама поведен готово рат против вероисповедних школа. Прво је уведен језик мађарски у вероисповедним школама, затим су учитељи гоњени на курсеве за изучавање мађарског језика, затим су отимата, школска имања за комуналне школе итд. После свега тога дирнут је и сам текст школских сведоџаба, тражећи да се сведоџбе српеким ђацима издају на мађарском језику. Ово је све учињено за време оне неуставне владе у Мађарској. И до скора је под овом владом то питање стојало нерешено, како треба издавали сведоџбе ђацима Пакрачке Учит. Школе, тако да је. дошло до преговора између Школског Савета, као представника аутономне власти за наше школе и уставног министра просвете. Министар тражи да се оно: „Србин православне вере“ у сведоџбама замени са „Матерњи му је језик српски“. Говорећи о овом питању, писац у „Народном Покрету“, који излази у Земуну, завршује овако: „Шта сад мисли чинити српска највиша школска власт ми то не знамо, али стоји ово: то право је својина српског народа, које је нашим аутономним властима поверено само на чување. О том праву право располагања има само наш народни црквени сабор, па њему треба уступити пелу ствар. Треба имати на уму то, да се отргнуто право може и мора повратити, али уступљено право се нигда више не враћа. Наш Школски Савет има своја права, али п своје дужности, међу које спада и чување аутономије учитељске школе Сомборске“.

Учптељ 21