Učitelj

666

те тако застој или опадање једног последица је застоја или чак и опадања другог и напредак једног доноси напредак другог. Економно благостање извор је образовању и васпитању а напредак у економном погледу зависи од ступња образовања и васпитања народа.

(С тога понављамо: не само што неће бити штете већ ће бити знатне користи, ако сеоску децу, која уче школу, поштедимо од школског рада и придодамо њиховим родитељима да им помаже у раду пуна четири месеца — од 1. маја до 1. септембра. Пођемо ли тим путем, онда ће земљораднички свет радије давати у школу децу оба пола, јер ће увидети да то није штетно за његов економни напредак.

Скраћењем школске године дошло би се до скраћења наставног плана и програма у народним школама, пошто се "зна да се наставни план и програм, који сада важе, не би могли савладати за краће време од по 10 месеци годишње. Али ако се сматра да је у опште деци, која уче осн. школу, потребно ради њиховог образовања и васпитања да се упознају са свим оним наставним градивом, које је унето у садањи план и програм наставе у народним школама, онда не само што не би било штетно како за образовање и. васпитање омладине тако и за народне економне интересе, већ би било од велике користи, ако би учење у народним школама било обавезно и трајало пуних пет година. Сам народ оно би без терета и роптања сносио ако би му се дала предња концесија: да школска година траје осам месеци. За децу пак петогодишњи учење било би од велике користи пошто би она, као зрелија показивала више мара и улагала више труда у школском раду који би им доцније доносио веће користи. Образовати се и васпитати више година, па ма рок учења у једној години био знатно краћи, доиста носи више успеха у томе а с тим више и користи у потоњем животу него кад то образовање и васпитање траје мање година па ма и са већим роком учења у години. =

Сматрајући да је за извођење обавезне наставе а без штете по економне интересе народне неопходно потребно да се рок учења у једној години смањи а учење да траје више година, ми сматрамо да је тако исто, и ради те исте цељи потребно да набавку уџбеника и осталог писаћег и