Učitelj

710

посланика. Овај успех постигнут је био у наточ отвореном перасположењу власти; носпоци молаба били су кињени од сваке руке, листе попуњене потписима отимали су на путу било попови било жандарми; чак у неким местима власти их узаптише. Ништа није могло омести „комисију народног покрета марјаша противу незнања“ да поднесу народној скупштини 19. јуна 1872 листове ове молбе: онп су били повезани у 115 пакета, тежили су 200: кила и напунили су кола, на којима их беху довезли,

"Скушнитина, чија велика већина није била за обавезну бесплатну и световну наставу, и која се беше придружила изјави владика да ће настава бити религиозна, слободна и за сиротињу бесплатна“, пожури се да преда те молбе једној комисији, којој је на челу стајао владика познат са своје партизанске заузетости, г. Дипанлу. Тиме је ствар угушена.

Али Лига за наставу разумеде да је за њом већина народа. Одмах после предате молбе, она покуша нов напор. Она отвори пространу истрагу у свима окружним, среским и општинским одборима о самом пачелу обавезности бесплатности и световности основне наставе. Прекинута у два маха, истрага би прихваћена сутра дан после седанске катастрође. Више од 500 изборних тела која престављају више од половине Француске, беху дали потврдни "одговор: ствар беше задобивена... А то поглавито за то што демократија француска после нечувеног слома стаде са страхом испитивати своје знање и црвењаше да тако мало зна. Она потпуно_ признаде мисао да је „учитељ немачки победио на Садови и Седану“ и жудно се окоми на наставу. Она стаде тражити школе „ове семинаре, по силној речи Гамбетиној, из којих ваља да изађу грађани зрели за тешкоће унутрашњег живота и Саре за спољашњу службу домовини.“

У месецу децембру 1877 год. г. Бароде и 49 његових другова поднеше предлог о потпуној реформи основне наставе. Они потврдише троструко начело обавезности, бесплатнести и световности; они осугураше учитељима повишицу плате и гаранције; они захтеваху поступно истискивање конгрегалистичког особља. Њихов предлог би изнесен тек после две године, у децембру 1819. год. Веран методи Гамбетиној, која је се састојала у томе да се пројекти изводе редом, Жил Фери је се користовао тим размаком да из Бароде-овог предлога поцрпе своје разне законске предлоге. |

И претходник Жил Ферија у министарству јавне наставе, " г. Барду, беше отворио пута школским реформама: Законом од