Učitelj

19

ђ. Часови намењени вежбању у писању трајаће бар један сат дневно у основном курсу па ће се поступно сводити у колико се могу замењивати ДИКтандом или писменим саставима.

6. Настава цртања, која почиње кратким лекцијама још у основном курсу, запремаће у оба виша курса један, два или и три часа недељно.

т. Настава певања изводиће се са једним или два сата недељно, независно од вежбања у певању, која ће се приређивати сваки дан, било за време одмора између часова, било при долажењу или при одлажењу.

8. Гимнастика, сем вежбања у месту, изводиће се сваки дан, или бар сваки други дан и то после подне. ј

9. Најзад за дечаке и за девојчице два или три сата недељно биће посвећени ручним радовима. у

Законима од 1881. и 1882, године основна настава беше заснована на чврстом темељу. Од тог доба она није претрпела знатније измене,

Међутим треба поменути последицу, коју је извео 1886. год. г. Рене Гобле из начела религиозне неутралности основне школе. Чл. 12. закона од 30. октобра поверио је наставу у свима врстама јавних школа искључиво световњацима. Никакав духовник не могаше више бити постављен у јавним школама оних округа у којима је постојала од четири године која мушка пили женска учитељска школа. Духовнике мушкарце ваљало је сменити с учитељских места за пет година, а женскиње чим се упразни место. Објашњавајући свој закон, г. Гобле је у току дебате јасно изјавио да он сматра духовнике за неспособне да поштују верску неутралност у државним школама.

Остаје ми да испитам које су главне тежње, које се појављују у данашње доба у основној јавној настави.

|У. Данашње тежње

Основна настава у Француској постала је искључиво световна.

Све јаче тежи да буде васпитна.

Исто тако да буде што практичнија.

Одјеци бурних парламентарних битака показале су целом свету да је у Француској поново истакнуто питање о религиозности наставе и да је влада испољила своју одлучност да то питање коначно реши укидањем ове наставе.

Закони од 1882. и 1886. год. лапцизовали су јавну, државну основну школу, испрва закраћујући приступ у школе свештеницима свих вера, а за тим замењујући свуда (или скоро свуда) духовничко особље световним учитељима и учитељицама. Године