Učitelj

48

Јер Бог не посла сина свога на свет да суди свету, него да се свет крозањ. Јов. 3, 17.

Тако љубазни моји, као што ме свагда слушасте, не само кад сам код вас, него и сад много више кад нисам код вас. Фил. 2, 12.

Ш.

Да бисте имали потпунији утисак о овом предавању, изнећу вам и то како је настављен разговор после предавања са присутним ученицима учитељске школе.

Прво сам у својој самокритици изнео, како на ТУ ступњу, тако званом систему, — ако су опазили — ученици нису могли да изведу сасвим чисте појмове, те сам се морао више ја да мешам и помажем. То долази отуда, што то нису ученици са којима ми непрекидно радимо, па да познајемо у свему њихов круг мисли. Потребно је, дакле. да имамо своју Веџбаоницу у самој школи, или

како то у шали назвасмо Педагошку Критику, где ће наши учи--

тељи, и ви с њима, радити од првог часа по нашем плану и програму. Само се на тај начин може осигурати непрекидност у настави и њезина проподевтика. Али зато што су то просвећенија деца, јер њихов учитељ ради разборито с њима, ми смо имали у томе ипак успеха. Остало је да се у идућим часовима враћам још на тумачење и удубљивање детаља.

Потом је ученик Б. Милошевић приметио, да му падау очи што сам се место причања деци послужио читањем Св. Писма, јер на тај начин што ће наставник пред децом читати, биће приморан да гледа у књигу, а услед тогу деца зверају и занимају се другим чим. Осим тога, он мисли да деца могу посумњати у спрему учитељеву. Ја сам му одговорио, да сам у теорији Школског Рада, казао како се треба, нарочито у Веронауци и Историји, послужити, поред топлог причања и ефективним читањем изворника. На тај начин везујемо дете за књигу, да само чита и да је разуме.

Утитељ неће окрњити веру дечју у своју ученост него ће их спријатељити са књигом. Он ће им бити само помоћник и она ће осетити како с њима ради на заједничком послу.

Исти ученик пита још, да ли није боље испричати то нап ступњу, а на М ово исто прочитати из Св. Писма.

Одговор је гласио, да у том случају не би се водило рачуна о економији духовне снаге, јер на У ступњу има се друга посла: