Učitelj

41077

Готово у читавом напредном свету већ су одавна заведене педагошке катедре на универзитетима, а где тога није било, ево се сад заводе универзитетски курсови, као што је то ево случај у братској Моравској. Међу тим се код нас већ заведене педагошке катедре безобзирце затварају.

Редан јубилеј. Михаило Рипел, учитељ у Бечу 1. септембра о. год. прославио је навршетак 80 година живота а уједно и 62 године сталне учитељске службе, коју још и сад уредно отправља. Доиста редак јубиле.

Граматичка поточара и настава у језику. Под тим насловом

„Пешзсеће зсћије“ доноси интересантну расправу о настави у је-

зику и претераној пажњи, која се при том поклања изучавања граматичких правила на штету учења сама језика. Ма да је настава у језику у немачким народним школама у методском погледу као и у погледу стварних резултата, на висини свога времена, ипак се и тамо још дешава по која прилика, где се изучавање граматичких правила сматра за поглавити задатак наставе у матерњем језику, док се сам језик као такав занемарује, те се и овде као и за поточару може рећи:

„Стоји млина лупа врашка

„Али брашна баш ни прашка.“

" Отуда дакле и наслов овој расправици, којом се народна школа у ствари тако погрешне наставе у језику представља као „поточара“ са њеном узалудном лупом и тутњавом. У ову рђаву страну наставе у немачкој школи мора да се пада тим лакше, што је немачки књижевни језик, у великој већини немачких покрајина, толико различит од покрајинских диалеката, да се детету јавља готово као са свим туђ, те је настава у језику због тога један од најтежих послова школиних.

Сличне тешкоће, и ако у далеко мањој мери, јављају се иу „нашој народној школи, нарочито у југоисточним крајевима отаџбине, где се говори старосрпским диалектом. Посрбљујући староседелачка племена балканска, Трачане и Илире, наши славни претци

настањени у класичним областима Старе Србије, т. ј. у Маћедо- .

нији и Рашкој, нису могли да сачувају свој српски говор у његовој првобитној чистоти, већ у овај унели и нене особине језика

посрбљених староседелаца, као што су нпр. крњи падежи имена

__ родовно-члански наставци позади њих, као и понеке неправилности глаголских времена. Трачко-илирски језик унео је у исте ове

з>