Učitelj
619
ходно темељно проучити душу човекову, па онда наставу подедешавати сагласно природном развитку детиње душе. Писац овде у девет тачака излаже како природа ради, и примењујући то на васпитање казује срества да васпитач потигне циљ свој.
У глави 17. изложено је како срества наставна да буду лака и пријатна за ученике. И овде је у 10 тачака изложенн како природа ради, да би се наставник на њу угледао.
Даље, у глави 18., писац казује како учење не треба да буде површно, већ ученик треба да изнесе из школе темељно и поуздано знање. И у овом случају треба се угледати на природу (писац у 10 тачака износи како природа у разним случајима ради).
Излажући у 19. глави начела краткоће и брзине у настави, Коменски поставља и расправља ова питања:
1. Како може бити доста један једини учитељ за много ђака, па ма колико их било
2. Како је могућно да се сви уче из једних истих књига2
3. Како је могућно да сви у школи у исто време раде исти посао
4. Како је могућно да се сви уче по једној истој методи»
д. Како се може с мало речи отворити разумевање многих ствари»
6. Како ће се удесити, да се једном радњом врше два или три посла>
7. Како све да иде поступно И
8. Како да се отклони и избегне оно, што је непотребно>
Довде је у четири главе (16—19) било разговора о наставној методи у опште. У шест глава што следе Комехски износи методе појединих наставних предмета, у колико имају нарочите карактеристике своје. Ту долазе: методи при упознавању ученика са светом и животом света; мттода за учење вештина; метода за учење језика; методи моралног, и метода религијског васпитања.
(Свршиће се). Р. Стојаковић.
Нова рачуница за: 11 разред народних школа. По начелима поступности и очигледности ваписао Милушин Станковић, учитељ. Издање књижаре М. Ив. Живковића п комп. Београд. 1907- год. 98. страпа — 6 табака. Цена 010 д.
За писмено одузимање троцифреног броја изабрат је овај пример: