Učitelj
966
цртежи за објашњавање наставног градива, па у старијим разредима и лепе слике за прецртавање.
з. Школска табла треба да је такве конструкције, да се модсе поставити уза средину предњег зида учионице, тако, да је сви ђаци могу лепо видети.
4. Она не треба да има погаре нилам особени наслон, него да је више катедре, уза зид.
5. Не треба да буде од дрвета, већ од плашна или мушеме, те да се по њеј могу лако повлачити кружне и извлачити финије црте.
6. Табла реба да буде бело обојена а писаљка, којом се по. њој пише, треба да буде црна, као што се у општеву практичном жавоту увек пише црним по белом (црн плајваз и црно мастило по белој хартију). За овај услов војује не замо педагогија већ п0главит) и хигијена.
7. Табла треба да буде велика, да 6 се по њој могле изводитн веће вежбе и цртати веће слике. |
8. Табла треба да је удешена тако, да се важније лекције не морају брисати већ да могу остатати и за други пут. Она треба да буде двојна, па кад се једна половина испише, да се може гурнути на више, а друга озго да пада на ниже и да се по њој настави писати, Ако је потребно да се какав задатак, песма или пртеж остави ђацима дуже пред очима, онда се једна половина подигне горе, а друга се спусти и служи за писање на часовима, који су на реду.
9. У пракшичном и економном погледу школска табла треба:
а) да буде издржсљива, те да траје дуже времена; 6) да је лака и спрешна, а не тешка и гломазна ; "в) да се може лако обојиши, и
г) да не буде скупа.
Ако према овим, довде изнесеним, захтевима проценимо „Вр: саловићеву таблу“, онда ћемо имати овај резултат.
То и није табла, већ разастрта бела хартија око неког механизма, који је нарочито конструјисан у цељи, да хартију одмотава или намотава на ваљке, према томе, да ли се тражи чиста хартија или се уклања исписана. А да би се по хартији могло пи сати црном кредом, подметута је испод хартије обична даска.
Као што је познато свима учитељима, — а то сам напред истакнуо: за наставу писања и цртања у народној школи потребно је да школска табла има линије, квадрате и тачке; да је размак