Učitelj

ПРИРОЦНА И ИСТОР. МЕТОДА У ПРВОЈ НАСТАВИ У РАЧУНУ 385

законских одредаба, нека буду најбоља агитација за школу и за нас, то ће уздићи углед и школин и наш и чинити част српском учитељству.

„Учитељ је душа школи“ имајмо то увек на уму.

Лу. М. В. Поповић.

Природна и историјска метода у првој настави у Ррарџу.

Сврха је свима досадањим писцима познатих рачуница у Немачкој и у Аустрији била вазда та, да ученици присвоје теорију рачуна, те да на њезиној основи реше примере у тој области бројева према познатим правилима, силогизма. |

Да би дакле ученици могли израчунати, пошто су 2, 8, 4 пера по 2 паре, мора се унапред (или дајбуди у исто доба) научити множити, мора се дакле знати, да 3 пута 2 јесу 6, а истом одатле одредити, да се добију 3 пера за 6 пара, или се мора дајбуди разјаснити, да су 3 пера по 2 паре зато за 6 пара, јер је 3 Х 2 = 6.

Господа методичари могу удесити просто градиво за децу од 6 до т година с таквом дубоком учености а у исто времо и с таквом темељности на основу свију грана педагогије, дидактике, психологије, психофизике, да човек има збиља велику вољу, да се поклони њиховим ученим доказима, што су их позајмили, почињући од Коменскога па све до познатога Грубеа, који је ствар тако хитро измислио, да пре њега није никоме пало на памет — па ни Колечком, а наравски ни Мочнику, који је тим славнији, што је просто преписао Грубеа.!

И наши методичари и писци рачуница, почињући од покојнога Стеве Поповића, па до најновијега писца г. Ми-

1 Мочник је тако радио и с упбеницима за средње школе, а тако раде и Мајман и Шпилман, који приређују новија издања тих уџбеника, који су на жалост и код нас усвојени у средњим школама, поред других у зианственом погледу бољих, а да о педагошким одликама и не говорим. Али, што лепо рече један педагошки пивац: „Пје Маесћбе дег Ттаф оп, дег Зиссез Поп пица дег беуоћпћећ, Фе ја Месћзећут Ккипегбећеп, «та сеејостећ, Фе Егасћетипе 71 егкаегеп“.

УЧИТЕЉ 20