Učitelj
640 УЧИТЕЉ
над свима варијацијама Грубеовог метода и без мало сво учитељство наше, у вишим разредима, по њему ради. Али и овај начин От. Д. Поповића има својих недостатака. У рачуницама, Ст. Д. Поповића бројни одношаји у појединим видовима доводе сеу органску везу, (како се сабира 25 + 25, по истоме се калупу сабира и 250 -- 250, 2500 -- 2500 и т,д.); али се пропушта оно што је најважније: не обрађују се видови по међусобној органској вези (сабпрање са одузимањем, а множење са, делењем). Висојец се У његовим рачуницама обрађују потпуно оделито. Међутим рад по видовима треба вршити упоредо обрађујући једновремено по две рачунске радње. Помоћу супротности, која. се ту јавља, деца уочавају боље поједине рачунске радње и схватају везу између њих, осим тога, кад се овако обрађује усмено рачунање, оно служи као најсигурнија подлога писменом рачунању — постиже се дакле и веза између усменог и писменог рачунања, о којој смо и у почетку овога рада говорили и која је за успех неопходна.
Узимајући у обзир све довде казато ми ћемо, по рачуници Делапиеровој, изложити укратко
Одузимање
обрађено у вези са сабирањем.
и овде усмени рад претходи писменом, а рачунање се почиње у кругу најнижих бројева. Разуме се да и овде, као што смо изложили и код сабирања, претходи давање појма о одузимању изводећи на примерима, да је одузимање обратна радња сабирању: зна се збир и један број и тражи се други број.
Усмени рад почиње одузимањем бројева од једне цифре помажући се сабирањем.
Примера ради наводимо следеће:
Кад знам да 15 и 7 јесу 22, могу рећи: 22 мање 7 остаје 15.
Кад знам да 12 мање 4 остаје 8, онда могу знати да и 22 мање 4 остаје 18; 32 мање 4 остаје 28 итд. Аналого овоме после се изводи: 150 + 70 = 220, а 220 — 70 == 150, или: 80 -- 40 == 120, а 190 — 40 = 80, 220 — 40 = 180, 220 — 400 = 1800 итд.
Исто је тако и са одузимањем где осташак тчма само једну цифру: пошто 22 мање 7 остаје 15, ја велим: 202 мање 15 остаје 7: Чим се зна збир два броја лако се после из тог збира и једнога
1 Исто овако потражити и код већих бројева нпр.: 150 —- 70 = 220; 220 “0 пар 220 — 150 — 70; 1500 — 700 = 2200, 2200 — 700 = 1500, 2200 — 1500 РЈ И ДЕ