Učitelj

ИСКАЗИВАЊЕ МИСЛИ КОД ЂАКА о

веје кроз све чланке од корице до корице. Има места и за тај начин, али не треба претеривати у томе. Много пута се нама чине врло обичне извесне месли у неком чланку, па их и не објашњавамо, док деци остају нејасне. С тога је овај други начин, слободног кретања ученичког, подеснији за многе чланке. Прецењујући дечју умну снагу, знање, ми врло често падамо у грешку и што дуже уображавамо о знању ученичком грешка је све тежа и теже се поправља. Нарочито то важи за песме, јер у њима има пуно мисли и речи које су казате у фигури, а за које се по неки учитељи варају да деца знају, па прелазе преко тога. Држећи се мало час реченога, мислим, да је потребно да и ученицима оставимо да по који пут претресу чланак на свој начин, да у њему изнађу све непознате речи и мисли нејасне, па да о томе питају наставника. Ове што ђаци сами не могу допуњује учитељ. Овај је начин сроднији овом који ће их у животу сретати, јери у животу се највише научи личним посматрањем и проналажењем и питањем. Поред тога што ће то за наставу бити и занимљивије — будиће више интереса — и за децу примамљивије, то ће будити у деце утакмицу, радост. старање да свако нађе по коју реч о којој може од наставника добити објашњење. Овај начин буди код деце размишљање, више саморадње и интереса, него кад учитељ непознате речи. После таквог свршетка с непознатим речима и мислима ученику је лакше да веже у мислима ток догађаја, који се чланком исказује, само ако га наставник једном јасно и правилно прочита. Дете, трудећи се да у мислима прибере догађаје, појединости пз чланка који се чита, вежба се у мишљењу, појимању, па наравно да зало тражи и згодне своје речи или баш памти оне из чланка, да то што мисли, појима, разуме, правилно и искаже. Можда некоме изгледа ово теже, али је корисно. Јер, држим, да треба једном децу, у старијим разредима, упућивати да мисле о ономе што читају, да то запамте па и другоме да умеју исказати, Греше много они наставници, који гоне децу у млађим разредима да читају оно што не разумеју, о чему немају појма, што није раније исказано и о чему није било говора што нема везе с њиховим ранијим преставама. Разумем самостално читање у старијим разредима, које је и потребно и допуштено под извесним погодбама. Да, у старијим разредима, јер деца неће увек имати пред собом наставника да им објашњава игразе и препричава чланке. Овако, пак, вежбајући децу уводимо ихи упућујемо самосталном размишљању и појимању онога што про-