Učitelj

106 У фи ВЕБ

ком. Џа и како би другојачије; Материјал никакав, остали наставни предмети претрпани, знање из школе о предавању цртања никакво и онда није никакво чудо што је у нашим школама успех из цртања никакав а напредак готово немогућ при оваквом стању ствари.

Но срећом по децу и наставу цртања постоји једна земља у којој се у ошште више ради него што се говори па наравно више и црта него што се говори. Та земља, која буди узгред речено сасвим разумно не тврди да се цртањем могу створити чуда од људи већ просто учи дечицу цртању цртајући. Та земља, то је већ у многоме позната кћи, која је у многоме своју мајку претекла, то је Америка. У Америци се већ с успехом негује други метод цртања, који показује и други успех и други утицај на деду.

Тај нови метод у цртању израдио је ванредно лепо и просто професор Ж. Аугебург у своме делу „Нова школа цртања“. Кад човек прочита ту књигу њему и нехотице постане криво — зашто се људи не могу да сете овако простих ствари већ муче и себе и децу а никаквих успеха не постижу !

Да би српском учитељству указао на тај американски метод у почетничком цртању, те да би га и оно прихватило и пресадило у српске школе (а то је врло лако јер зато не треба никаквих жртава), ја му предајем увод и две прве главе пом. дела у српском преводу. Горњи сам наслов дао сасвим слободно од аутора, јер оно што је изложено у преведеним одељцима одговара наслову и потпуно може да послужи за почетно цртање у нашим основним школама т ј. за почетно цртање у првом и другом разреду.

Напомене под именом „Основни појмови“ спадају као увод пом. дела, али због њихове важности и њих смо превели на првом месту.

Основни појмови. Појам и представа.

Дете никад не прецртава предмет, који се непосредно налази пред његовим очима, оно никада не покушава да преда свој видни упечатак, већ се стара да изрази ону умну представу о тој ствари, која се сложила у његовом сазнању.

Сваки нов модел изазива нову представу, даје нов појам; цртајући с природе, ученик објашњава себи такав појам, прове-

па бана одавле ДАРА ЗСС далија > 66

а а па а аса ас кл