Učitelj

ПОСЕБНА ПЕДАГОГИКА 643

Песталоци је био потпун, велики, диван човек; ништа за себе, све за народ.

Песталоци, ти непознати, ти ћеш нам бити ПР, мер и вођа у верном, преданом раду за наш народ. Јован Јовановић,

/8ћ. рћи.

ПОСЕБНА ПЕДАГОГИКА

Мипан Рабреновић,

Дидактичко-методичке напомене у предавању појединих наставних предмета

—- наставак Земљопис. Задатак је земљописне наставе да ученици упознају српске земље и да увиде зависност свега што постоји од [орографских и хидрографских објеката.

Главније су грешке и недостаци у предавању земљописне наставе:

а.) Не чине се излети ради посматрања и упознавања географских објеката, него се поједини географски објекти описују речима, или се само дефинишу. Тако на питање шта је брдо ученик лепо одговара: „Брдо је земљиште које се уздигло.“ А на питање јеси ли видео брдо, ученик ћути. У једној школи ученик је одговорио да је видео брдо у Сави. Пре него што почну изучавати поједини предели наше отаџбине, потребно је де се ученици упознају са свима географским објектима; за то ученике треба изводити да виде: брег, брежуљак, брдо, планину, равницу, реку, село, град, рудник као и остале географске објекте.

Кад се тако ученици очигледно упознају са свима је ским објектима, онда нам неће бити тешко упознати их и са оним пределима које нису видели, јер ће ученици у том случају на основу добивених конкретних представа а (у излету) помоћу своје уобразиље замишљати и себи представљати и те непознате пределе. Не будемо ли предходно упознали ученике са свима географским објектима онда при изучавању земљописне наставе ученици неће моћи замишљати истинске планине, реке и друге географске објекте,

43»