Učitelj
ПОСЕБНА ПЕДАГОГИКА 643
Песталоци је био потпун, велики, диван човек; ништа за себе, све за народ.
Песталоци, ти непознати, ти ћеш нам бити ПР, мер и вођа у верном, преданом раду за наш народ. Јован Јовановић,
/8ћ. рћи.
ПОСЕБНА ПЕДАГОГИКА
Мипан Рабреновић,
Дидактичко-методичке напомене у предавању појединих наставних предмета
—- наставак Земљопис. Задатак је земљописне наставе да ученици упознају српске земље и да увиде зависност свега што постоји од [орографских и хидрографских објеката.
Главније су грешке и недостаци у предавању земљописне наставе:
а.) Не чине се излети ради посматрања и упознавања географских објеката, него се поједини географски објекти описују речима, или се само дефинишу. Тако на питање шта је брдо ученик лепо одговара: „Брдо је земљиште које се уздигло.“ А на питање јеси ли видео брдо, ученик ћути. У једној школи ученик је одговорио да је видео брдо у Сави. Пре него што почну изучавати поједини предели наше отаџбине, потребно је де се ученици упознају са свима географским објектима; за то ученике треба изводити да виде: брег, брежуљак, брдо, планину, равницу, реку, село, град, рудник као и остале географске објекте.
Кад се тако ученици очигледно упознају са свима је ским објектима, онда нам неће бити тешко упознати их и са оним пределима које нису видели, јер ће ученици у том случају на основу добивених конкретних представа а (у излету) помоћу своје уобразиље замишљати и себи представљати и те непознате пределе. Не будемо ли предходно упознали ученике са свима географским објектима онда при изучавању земљописне наставе ученици неће моћи замишљати истинске планине, реке и друге географске објекте,
43»