Učitelj

ПОСЕБНА ПЏЕДАГОГИКА 751

с којима целе године раде. Кзд год хоћемо у настави да извршимо стварање појмова помоћу неких објеката, ми треба по могућству само те објекте да истичемо, без икаквих других примера, . које би одстрањивале пажњу дечју од онога што је главно. Овим хоћу да кажем то: да при давању појма о десетним разломцима,. и при читању и писању истих, треба помињати само делове десете, стоте и хиљадите, не бркајући то са називима тих делова · код мера: ектограмима, декаграмима, десиметрима итд. Психолошки се ово објашњава лепо једним примером из Теновог дела о. „Разуму“,

Тен наводи пример да су детету од године дана показали. слику малога Христа у златном оквиру. Показујући му слаку говорили су: „Ето бебе!“ Кад су доцније питали дете: „Где је беба“ оно је показивало ручицом све урамљене слике на дувару. За њега је беба била, како Тен вели, „нешто шарено у сјајном. оквиру“. Одбог оквира оно није уочило оно што је битно, на шта су му обраћали пажњу. Да су му слику показали на. платну, без. оквира, оно би је боље уочило. За тим Тен наводи пуно примера из којих се види да и одрасли при посматрању предмета 3602 детаља често не уочавају оно, што је битно, главно. Објекат помоћу кога хоћемо да вршимо образовање појмова, треба кад је“ год могуће изложити самог, без споредности. Пред децу се дакле“ не сме износиши много на један пут, а грађа се мора поделити. да би се тешкоће поступно савлађивале.

Држећи се овога ученицима треба прво дати уошште појам о разломку, па тек онда о десетном. Секући једну јабуку пред. ученицима на кришке, ја им казујем да је свака кришка разломаћ јабуке. Из тога после питањима изводим закључак да је разломак један део, или више једнаких делова од једног целог, према чему су свака кришка. посебице, или више њих заједно, разломак јабуке.

После овога општег појма о разломцима, ваља показати шта. су десетни разломци. Као што већ поменусмо то наставници изводе на метру, лигру итд. Ја сам пробао да радим две године без

мера н брже сам и лакше долазио до успеха. Кидањем траке од.

хартије, или ломљењем прута пред ученицима, видео сам да јасније уочавају делове него на метру или другим мерама. Мени треба да деца уоче да су десетни разломци делови све у десет љ десет пута мањи од целог, и они то боље уочавају, кад пред њи-

6. К, Гласник, бр. 219 (ХХТУ, 5), стр. 862.