Učitelj

184 У фи тЕ Љ-

комисија могу се узети и професори средњих школа. Ту не вреди оно правило: „раван равнога не може ценити“, а кад је реч о учит. испитима онда учитељи не могу улазити у састав комисије за испитивање учитеља. Тако беше и оно са увођењем сталнога надзора. Гл. професори убише бе доказујући да школама треба. надвор а кад се учини покушај да се заведе и у средњим школама надвор екочише листом и оборише га. -

> :

Конгреси за школску хигијену. Једна неопходна потреба наших школа јесте да обрате што већу пажњу на физички развитак ученика својих. ,

Ако нам школе у журби да своје ученике што више умно развију пренебретну њихов физички развитак, оне онда не само што нам добра не доносе него чине неопростив грех и према деци школској и према родитељима и према друштву и према држави. У том случају школе неби вршиле нивакав користан посао, постале би илузорне, још више управо штетне. А пошто деца долазе у школу у времену које је управо пресудно за њихов физички развитак то и дужности и обавезе школе у том погледу постају све важније, све одговорније, то вепрестано треба имати на уму.

Несумњиво истините изреке „У здравом телу здрава је и душа“ и „Здравље је највеће богатство“ треба да постану нераздвојне са школом и њеним радницима, треба да буду основа свима наставним плановима, свима програмима свима методама, оне треба да постану идеја водиља свима реформаторима (као и онима који имају амбиција да со буду) школе наше не само да нам је потребан здрав подмладак ради националних аспирација наших, то ја мећем на друго место, него нам је он потребан ради одржања, ради опстанка и просперирања нашег као нације и каб члана друштва у великој заједници културних "народа. Школа је дужна да ово све зна, да на овоме озбиљно, успешно са планом ради.

И ако је мање више свима нашим и меродавним и полумеродавним факторима знано да је прва потреба да се створе услови који би омогућили школи да помаже Физички напредак ђака својих, опет се врло мало, понављамо, и сувише мало, ради на томе да се услови школске хигијене ма и приближно испуне. У томе погледу ми смо тако мало радили и урадили да нам остаје да јсши врло много и врло брзо радимо, да тек прилично постигнемо У овоме погледу.

% ж :

Школској хигијени, истина тек у последње време, поклања се, све више пажње свуда, па ће то, без сумње, морати бити и код нас.

"Третирањем питања школске хигијене бави се све више просвећених и стручно спремљених људи свију културних народа, тако да та питања већ постају предмет расправљања на међународним хигијенским конгресима.

До сада су одржана два међународна конгреса за, школску хигијену а ове ће се године одржати а трећи.

Ш ћи међународни конгрес за школску хигијену одржаће се од д—1' августа (н. К.) т. г. у Паризу. За време конгреса приредиће се и школско-хигијенска изложба.

Према питањима којима ће се бавити конгрес ће се поделити у 10 секција.

Ево питања која ће се у појединим секцијама а евентуално и у плевуму расправљати : 1. Школске зграде и намештај: 2. Хигијена интерната; 9. Лекар-