Učitelj
182 · у пите љ
вању у погледу захтева фактичког (истинског) живота самих уче. ника, а с друге стране у погледу захтева саме науке, — морали су да се убеде о прекој потреби стварања таког организма, који би се могао самосшално развијати и живети и функционисати, као нешто потпуно различно од постојећих „државних“ школа.
И стога су били принуђени да створе потребне за то услове, и при том услове двојаког рода: спољашње и унутрашње. Први услови су — територијална одвојеност школе, која јој даје могућност да има потпуно индивидуалан карактер и да потпуно за своје потребе и по свом укусу располаже зградама и осталим принадлежностима. А то ствара за оне, што поучавају и за оне, што се уче, ону близину, коју би било немогућно постићи, кад би се школа налазила гдегод изван вароши али близу ње, јер би се свагда осећао утицај туђих и утицај блиске вароши на школин живот.
Унутрашњи услови су — унутрашње уређење школе — њено задругарстео.
Викерсдорф није школа, где по одређеном шаблону „обрађују“ „дотерују“ душе и главе младога нараштаја, као што је по вољи оној установи, која руководи образовањем извесне школе. У овој школи нема пасивног објекта васпитавања, каквим нам се обично приказује ученик у традиционим, уобичајеним школама.
Оснивајући своју школу, полазећи од идеалних захтева и потреба оних, који желе да се уче, група учитеља и ученика имала је намеру да створи школски организам, који ће бити кадар да се и даље развија.
С једне стране, начелно убеђење о пре«ој потреби да сет ученици уведу у посао око сшварања упушралшњег ц спољалињег распореда школе, а с друге — саме прилике, које су се стекле и о којима смо раније говорили, — учиниле су то, да су се од самог почетка, сав живот и читав правац Викерсдорфске школе опредељивали посредством блиског општења и заједничког рада оних што поучавају и оних што се уче. У овом случају то је било тим лакше могућно, што се из почетка група васпитаника састојала не из ђачећа млађег узраста, него из ученика 15—17-тодишњег уз-
раста, који су већ могли потпуно свесно да се држе према неким
питањима.
Од самога почетка, пред онима што се уче и пред наставницима већ је стојао идеал школе, претресен и разјашњен путем блиског међусобног познанства и потпуне сагласности у погледу