Učitelj

ПОЈАМ 0 ОПШТЕМ ОБРАЗОВАЊУ 587

њен је успех наших ученика и нашег рада већ приличан број година.

И онда без ара ера на то, што је садањи програм само један немио гост народне школе, али који се није сам натурио, и кога би домаћин радо испратио, — мора се о њему говорити и рећи: какав је“, може ли“, или боље: треба ли да и даље остане у народној школи

(Наставиће се).

ПОЈАМ О ОПШТЕМ ОБРАЗОВАЊУ

ПРИСТУПНО ПРЕДАВАЊЕ ПРОФ. Р. ШУБЕРТ-СОЛДЕРНА НА ЛАЈПЦИШКОМ УНИВЕРЗИТЕТУ

Цаљ је мога предавања, философска одредба појма о ошштем образовању, али полазна тачка ће ми бити да у опште обележим област чињеница образовања. Пре свега испитивања мора бити утврђен обим тих чињеница.

Образовање има нешто да створи, нечему да да облик, или то да уреди према извесном задатку. Човеково, духовно образовање, о чему је овде реч, има задатак да уреди његов унутрашњи свет. То се уређење мора управљати по извесном циљу и стога се пре свега он мора имати у виду при одредби појма образовања. По мом мишљењу има три крајња циља духовног образовања: 1) стварање моралног карактера, морално образовање; 2) развитак подобности за продуковање духовних и материјалних добара, образовање у једном позиву п 3) опште образовање, чиј циљ има сада да се одреди. Док су циљеви моралног образовања и образовања, у позиву јасни, појам о општем образовању тражи да се тач-. није одредбе његове границе. Реч „образовање“ је доста скорашња; по Ајкену она је у свом духовном значењу постала око средине претпрошлог столећа. Израз „опште“ има врло неодређен а донекле и споран значај. Као претходан опет ступањ образовања у обичном смислу јесте још основно образовање. Оно је потребно за стручно и опште образовање у правом смислу, али за морално образовање није потребно, јер и неписмен човек може бити моралан. Основно образовање, пружањем знања, потпомаже угврђивање моралног образовања и служи бољем познавању срестава, моралних радња. Али основно образовање, читање, писање и рачунање јесте што и справа са два сечива; само за себе пак није образовање. До воље стоји ономе, који га има, како ће га употребити и може бити у рукама детета нож, који ће све, па и оно што је корисно, исећи. Стога основно образовање треба да допуни

38»