Učitelj

628 УЧИТЕЉ

М. Петровић, учитељ: Један Лист из наше просветне политике, Цена 0:80. п. д. Шабац. Народна Штампарија Драг. Милановића. 1910. год. Обична осмина. Страна 96.

Ово није један лист, већ више листова, који су сложени у једну читаву књигу; у њој има по све мало „просветне политике,“ а више лепих и савремених мисли изнетих од стране аутора, као и мисли које су по нашим листовима и књигама раније објављиване. Услед тога чини нам се, да је наслов књиге мало незгодан. Могао је да буде другојачији. У књизи се говори о читељу, основној коли п школском надзору. За учитеља тражи већу спрему, самосталност у раду и бољу награду. Говорећи о основној школи износи лепо све њене данашње мане и недостатке у њеном унутрашњем и спољашњем уређењу, па тражи корените реформе исте, основане на напреднијим и савршенијим подлогама. Писац је за стални стручни (инструктивни) школски надзор и хоће да надзорници буду учитељи са већом стручном спремом. На крају говори о реду у нашем министарству просвете и критички попраћа начин данашњег распоређивања учитеља, попуњавање празних учитељских места, учитељске награде (моралне и материјалне), казне учитеља, као и неке незгодне и неупутне расписе истог министарства. Ту је се мало дотакао и лич. ности, што је потпуно могло да изостане у овакој озбиљно написаној књизи.

0 овим питањима које писац овде третира, у нас је до сада више пута писано и претресано преко наших дневних и стручних листова. Али никада није довољно писано све донде докле се наша основна школа не преуреди на савременијој и бољој основи. Зато је и ова књига нашег друга опет добро дошла. Сви они који се интересују за коренити бољи преображај наше основне школе, треба да је набаве и прочитају. Цена је могла бити мања.

Радиша, или какав нам треба учитељ на селу. Написао Ј. Миодраговић. 143. издање Задужбине И. М. Коларца. Штампарија Ст. Ивковића и Комп. Београд 80. Стр. #11. Вукова слова. Цене у меком повезу 3, а у тврдом 4 динара.

Писац ове књиге је до сада у више прилика износио своје мисли о: школи и учипељу. Говорећи о учитељу он је увек био искрен и отворен, па је износио слику учитеља какав треба да буде и каквог би он желео. У своје време он је био због овога и нападан, особито од млађих и бујнијих људи — учитеља, који "су у овоме његовоме тражењу, или сликању ваљаног учитеља, видели неку стегу, неко ограничавање слободе. Скоро све те своје давкезашње погледе на учитеља и његов рад у школи и ван ове писац је изнео у Радшши. Радиша је његов идеал учитеља, те га је зато с вољом описивао и свој рад крунисао успехом. Зато ће његовог Радишу данас да воле, обожавају и к њему да приступају сви старији и сталоженији учитељи, а међу млађима наће