Učitelj
460 УЧИТЕЉ
плуга она гредица што саставља гредељ и плаз“, 2.) врста траве), колски-а-о, крилни-а-о, малко, малмице, мплзе (== драги, миље, ко је коме мио), настолни-а-о (= који је на столу; нпр.: настолно вино, настолна чаша), начелник, неваљалац-неваљалца, неваљалство, неваљалштина, нераздјелни-а-о (== нераздељиви; у јуж. говору), обилни-а-о, обилност, околни-а-о, погорелац-погорелца, пблче (== део дугмета или само дугме), помолак-помолка (види помол), помолац-помолца (== оно што се помоли: Гомолац баби теоце враћа), Постолњак (== чаршав за сто, трпежњак), превалац-аревалца (== место где се прелива вода; нпр. место ГТревалац више Соко-Бање, где се вода „преваљивала“, кад је град Соко заграђиван, те се напред зајазило читаво море), дрелац-прелца, свилница (== свилена коса), силни-а-0, соколак-соколка сдпалка (врста свирале у Црној Гори), стакалце, сталац-сталца (= дубок), столњак (= чаршав за сто, трпежњак), страдалник, шкалац-шкалца,. итјлац-шулца (== згода: Дошло ми на шулац; у Боци), убилацубилца, хвалџија, целац-целца |== 1.) цео, негажен снег; 2) неначет жир (у Срему)ј, целцат-а-о, челац-челца, челњак, шестокрилка. Наставиће се
Школеко и проеветно кретање у енвту
АУУОРИСТВУИЛОВЕНСТЕВУ
СРБИЈА
Развој и напредак основне наставе може се тачно уочити ако се буде констатовало стање наставе на почетку као и на свршетку школске године. Упоређујући та два стања може се доћи до потребног закључка о кретању и напредовању основне наставе у дотичној школској години.
Тога ради ми ћемо у овој свесци „Учитеља“ изнети какво је стање основних школа у Србији било 1 септембра ове године дакле у почетку ове школске године — по подацима који се налазе у Министарству просвете а на крају године видеће се како су стајале школе у Србији па ће сеупоредити и видети да лисуи_ коликог напретка учиниле.
Подаци се односе само на школе у старим границама. У старим границама Србије било је свега 1274 места у којима