Učitelj

850 · УЧИТЕЉ

Главно средство за набавку. рађење и прибирање наст. средстава — не купује се нигде а то је срество — воља. Ко то има, нешто ће урадити. Ко има воље и стрпљења, урадиће доста. Ко има још вештине урадиће много, а ко још и нешто материјално жртвује, у толико ће лекарима мање дати.

То је морални капитал. Материјални капитал јевтинији је. Он се добија кад наставник од сваког рада свог или туђег остави на склонито место, све што му не треба, ма била и најмања ситница, па чак и струготине од тестере.

Исто тако наставник треба да прибира од таквих стварчица све што случајно нађе на путу, шуми, пољу, фабрици, руднику итд, и да остави. Главно је оставити а доћиће дан употребе. У року од године дана, зачудићете се колика је; та збирка али ћете се више зачудити, кад почнете радити и уверите се, да се свака та ситница, с малим преправкама може згодно употребити за наст. средства, као да је поручено. Такве су ситнице и за кућу потребе.

Немојте се чудити и замерити, ако вам изређам неколико предмета из моје збирке материјала, колико да добијете јаснију преставу о томе нпр. лепо парче коре од дрвета, старе шарке, · рингле беле од завеса, старо јеге преломљено, капак од кутије за шешир, стара гумана цев, сатни ексери, парче бакарног плеха, парче каиша, чамове дашчице, преломљен авански тучак стари федер од сата итд...

Алат се набавља постепено, а нарочито је за препоруку ку-_ повати за своју децу место играчака понеку алатку и учити их руковању истих.

Не треба никога да заплаши мој рад и да своје силе мери према моме раду. Ни од кога се не очекује да оволико изради. Ово треба да буде само моћан постицај, да сваки од вас добије воље и снаге, да само по један предмет изради. Ако то буде и сувише је.

Никакав специјалан ручни рад не може нарочито оспособити наставника у спремању наст. срестава. Ти су послови веома разноврсни, ту је: цртање, моделисање, дрворез, бојење, столарство,

плетарство и др. ситнији послови, а велику улогу у ради игра и_

досетљивост идеје.

Наставници, без особитог дара у раду, могу користити овој ствари — идејом и искуством у школском раду.

Наставници са мањим техничким укусом, могу стварати лепе