Učitelj
876 УЧИ РЕКЕ ЈЉБ
да упозна све узроке биолошких чињеница, које имају велику важност за васпитање и наставу. Пошто свако живо биће чини заједно са својом целокупном околином једну животну заједницу, од које зависи и на које оно утиче, то и васпитаника ваља сматрати као члана, који ради у својој животној заједници. На човека утиче и природа и околина, те је он отуда продукат оне грудве, коју настањује. Због тога се експериментална педагогика заснива на социолошким и биолошким наукама, те зато васпитање мора схватити васпитаника као члана ове заједнице и да тако с њими поступа. Да би. се добио тачан поглед на биолошке и социолошке факторе у васпитању износимо табелу, коју је Лај тако згодно удесио.
Васпитаник као засебно биће и као члан његове живошне заједнице
А
Унутрашњи и спољашњи надражај (утисак) биолошки и социолошки узроци развића чине услове или факторе васпитања. Б
Телесне и духовне реакције на надражај (изражај), телесно и духовно делање биолошких и социолошких узрока условљавају шок и последице васпитања. 1. Индивидуални фактори (наслеђење особине, нагони итд.)
1. Родитељи (алкохолизам, туберкулоза, сифилис, малаксалост, болести духа, злочин, велика разлика старости итд.
2. Рођаци (број, старост, 60лести итд.).
3. Преци у правој и побочној линији (види тач. 1 осим тога и народно порекло).
4. Запатак.
[ Знаци наслеђа и прилагођавање шела. 1. Последице болести, неприлика итд.
2. Мера величине.
3. Тежина, мишићна снага.
4. Обим груди, капацитет плућа.
5. Глава (обим, дужина величина индекс).
6. Абнормитети (лобање, лица, грла, зуба, полних органа температуре, крвних тела итд.).
П. Знаци наслеђа и прилагођивања и посмашрања.
7. Вид (оштрина за боје, светлост, покретљивост чула итд.
8. Слух (оштрина, тонови шумови). |
9. Чуло пипања (осећајност притиска, тежине, температуре, бола, величине тела, положај и кретања)
10. Мирис и укус.
11. Пажња.