Učitelj
МЕТОДИКА 943
земље, месеца, и обртању земљином око своје осовине. Ово објашњавање је врло тешко и може се показати нарочитом справом, коју ниједна наша основна школа нема, те се наставник мора помоћи цртањем и другим којим начином. Док се не објасне кретања земље не може се разумети дужање и краћање дана и годишња времена. Ретко ће се наћи да ђаци знају тачно шта је дан, месец, година, а то су основне мере времена. Нужно је уверити децу: да је дан време за које се земља окрене једанпуш око себе (око осовине своје), а то се може показати обичном јабуком, лоптом кроз коју се протне плетића игра, па се окреће пред запаљеном свећом, да пола буде осветљена а пола у сенци (дан и ноћ); да је месец време за које звезда месец обиђе једанпут око земље (а то је 29 дана); да је година време за које земља једанпут обиђе око сунца (а то траје 365 дана 5 сати и 48 минута). Кад се то утемељи онда се објасне: Хришћани броје године од Христовог рођења; просте и преступне. године; прави и календарски месеци: имена месеца и њихов ред; а затим и друге мере времена: век, деценија, недеља, час (сахат), минут и секунд. — Наилази се у неким рачуницама и уџбеницима да ово није ни тачно ни добро објашњено те многи учитељи греше. Тако нпр. не разликују рачунски од календарског месеца те рачунају по 30 дана и у фебруару и у “јануару, по чему година би трајала 350 дана, а у том случају никако се не би могао одредити дан тражени. Ради тога је нужно да деца пре рачунања добро упамте колико који месец траје дана и који је по реду, нпр. јануар 1 месец по календару а траје 31 дан, а децембар је ХП месец а траје 31 дан. Треба још упамтити да се за рачунање рачуна једна година од 1 јануара до другог 1 јануара, а дан од поноћи до поноћи, (јер се година рачуна од сваког дана а дан од сваког сата), и да се сати броје од поноћи до подне и од подне до поноћи по 12.
Дневно време је подвојено на „пре“ и „после“ подне или поноћи, на „у јутру“ и на „у вече“, јер се свакодневно јавља један број часова двапут, те је тако и цео дан подељен на одељке од по три часа. Рачунање сатима, минутима и секундима је услед бројања сатова отежано, и у школама прилично занемарено. Њима се могу вежбати све рачунске радње. Нпр. 1.) Задатак: Радник радио пре подне 5 с. и 45 м. а после подне 5 с. и 55 мм. Колико је свега радио» —
5 сати и 45 м. или: 6 с. 45' 30" 5 »„ » 55» Т „ 50: 40" 11 сати и 40 м. 14. с. 36710"