Učitelj

210 __ · Учитељ

спремније и најодушевљеније наставнике, да ту шире-дух мађаризације. И да није дошао овај светски рат и изменио прилике из основа, ми бисмо за неколико година на себи осетили били те страшне резултате мађарске школске политике. А овако, хвала ратној срећи, сав тај просветни материјал, који је био. уперен против нас, пао је у наше руке. Дивне зграде и богата учила остала су, да се ми њима користимо на рачун наше просвете. Тим приликама треба да се дакле обилно корис!:имо.

Но напредик школски не зависи само од дивне зграде И богатих учила. Врло је важно питање: кога треба поставити за директоре и наставнике тих средњих школа у Војводини. Из онога што смо досад изложили ми видимо: 1.) велику важност нове државне средње школе по културни развој српскога народа у Војводини, 2.) да је Војводина врло оскудна у професорима, који би могли у децу да улију мисао Српства и народнога јединства, и 3.) да се тек мора стварати нов спреман професорски подмладак, који ће свесно и са разумевањем да дигне и понесе заставу нове државне мисли. Зато држимо за потребно, да се за прво време старији и искуснији професор! из Србије поставе за управитеље средњих школа, већ и зато, да се упрости и спроведе јединство у школској администрацији и да средњим школама завлада нови дух слободе. За српски језик, историју и земљопис такођер. узимати професоре са србијанских средњих школа, јер су ти предмети најважнији у средњој школи, па треба да их предаје човек, који ће својим предавањима знати у ђака да распали љубав за језик, историју и познавање наше сада широке и лепе отаџбине. Остали пред-_ мети као: немачки језик, математика, природне науке ит. д. могу се поверити и професору пештанске квалификације, јер су у националном погледу од секундарне вредности. Тако ће просветни рад људи из Србије, који сужодрасли у слободи и оних Војвођана, који су претурили јарам мађарски, допуњавати један други уз ону племениту- утакмицу реда, која је потребна баш на просветном пољу. А утицај наставника на наставника јесте такођер моменат, који се овде не сме занемарити ни потиенити.

: Као што је пре неколико месеци учињен срећан почетак са указним постављањем директора у Вел. Бечкереку.