Učitelj
у
Методика 55
томе: задатак је сваке науке, да објасни извесне чињенице. Објаснити значи: компликоване чињенице свести на просте. Просте чињенице саме по себи нису разумљивије од компликованих. Према томе, објаснити значи: необичне неразумљиве ствари свести на обичне неразумљиве, 1. |. на такве, које нам, с тога што су нам обичне, изгледају као разумљиве.
(С којим ћемо се простим чињеницама (основним чињеницама) задовољити при објашњењу, то зависи пре свега од навике. На пр. Њутонова теорија о гравитацији узнемирила је својом појавом готово све научаре: она се је баш заснивала на необичној неразумљивости. Данас нема човека, којега би она узнемирила: необична неразумљивост постала је обичном,
т. | постала је нешто, што нам изгледа као разумљиво.
Колико ли се данас запело да се све чињенице сведу на механичке! Механичке се чињенице, ето, сматрају кго разумљивије од осталих, а разлог је тај, што смо са механичким чињеницама одавна упознати. У осталом чим упознамо постанак електричних појава и појава топлоте, од тога момента оне ће нам бити исто толико разумљиве колико и механичке. Сва је ствар у томе, изнаћи најбољу методу за извођење једних појава из других: разумевање састоји се у свођењу неких чињеница на основне чињенице, које нам изгледају разумљивиге од осталих, а које су у ствари само обичније..
Према томе не треба се узнемиривати што у процесу бројења сводимо нешто неразумљиво на нешто што је само: обичније. 1
+ Сравни W. Fanck, Betrachtungen iiber das Zdhlen, 5.5. „Замислите да сам нацртао произвољан и мени самоме непознат број црта и 64– цивши летимичан поглед на присутну господу, маркирам по једном цртом сваку особу и то би било бројање.“ Затим Н. Зсћибђет, „Бројати ствари значи... дометати свакој од њих друге ствари тачно за онолико колике су и оне. На пр. пред учионицом је чивилук са кукама о које вештају деца своје капе. Број кука толики је, да за свакога ученика има по једна Учитељ то зна, и пре но што уђе у разред, једним погледом ока дознаје, да о свакој куки виси по једна капа, а тиме према горњој дефиницији, он изброји и ученике, јер у мислима домеће он, по једног ученика на сваку куку. Наравно, овакво бројање бев бројних назива и знакова још је веома примитивно. Али да је то детињи стадијум бројања, доказује нам с једне стране посматрање бројања код некултурних народа, а с друге стране посматрање бројања и рачунања код наше. деце, кад броје и кад уче рачунати.