Učitelj

124 Учитељ

svetni Savet mora imati sekciju za osnovnu nastavu. Škole neće raditi sem ferija i praznika po 1 ceo dan u nedelji. Propisane su kvalifikacije učitelja. Učenje u učiteljskoi školi povišeno je na 5 godina. (Učiteljske škole da se zovu Učiteljske Akademije). Osnovna plata učitelja je ravna plati drugih činovnika istih kvalifikaciia i {ednakog vremena školovanja. Tečajevi za usavr avan,e učitelia izvode se o đržavnom trošku svake godine. Uvode se školski lekari, školske b:blioteke (sreske i mesne), muze;i, kabineti i dr. ustanove uz škole. Higijenskom, tehničkom i umefničkom vaspitanju obraća se naročita pažnja. Upraviteli škole je predsednik škol. odbora. Zadržati su okr. školski odbori i pridodati su im naročiti prosvetni oxružni referenti.Nadzor vrše upravitel ii sreski nadzornici iz učiteli.reda. Rang upravitelja škola je uzdignut. Položaj školskih nadzornika je regulisan. Ogarantovana je stalnost učit. položaja. Mesta se dobijaju državnim konkursom. Za veća mesta može učitelj konkurisati i bez porodičnih potreba sa jakim kvalifikacijama. Za svaki vanredan rad učitelj dobija zasebnu nagradu. Propisan je maksimum časova koje učiteli mora držati. Ostali broi koji drži plaća mu se sasebno. Ukidaju se ocene i zavode konduite. Uvode se putnički učitelji, razne ustanove za narodno prožvećivanje, ferijalne kolonije, šumske škole i druge korisne ustanove. Savetodavnim felima kao mesnom i sre skom veću i nadzorničkom savetu su određene naročita dužnost i uprava.

Оџај ргојехаћ, Кој је predat M nistarstvu Prosvete na dalji rad pretresala je i srbijanska učiteliska ssupština i s nekim ne:natnim izmenama usvojila. Sad se on nalazi pred GI. Prosv. Sa-

vetom koji ga pretresa. =

РУСИЈА

Школе за неписмене, — Најбољи италијански педагошки часопис „Камата Редаоооса“ у своме броју за март—таприл ове 1921 године доноси овај извештај о школама за неписмене у борби против аналфабетизма.

Русија је под царистичким режимом била земља која је имала највећи број неписмених и која је нарочито народне масе остављала у највећем мраку незнања и глупости. Стога је Комесаријат за јавну наставу одмах почео рад на просвећивању народа отварањем народних књижница и читаоница и отвара_њем школа за неписмене. У 32 провинције било је 1919. год.