Učitelj

За јединство школскога система 169

реформа или реорганизација школа може извршити рационално само тако, ако се једновремено реформише „цео просветни систем, па једним законом обухваше не само све врсте школа, већ и све просветне установе у земљи.

Остављајући за другу прилику да у целини или у изводу објавимо овај реферат износимо на овоме месту само најосновније захтеве у овоме реферату. Њиме се захтева обавезно школовање за сву нормалну децу, и то од 5. до навршене 7. године у мате"ринским школама (забавиштима), од 7. до 11. године у _ основним школама, а од 11. до 14. године у грађанским школама. Тиме се завршава обавезно школовање, које, као што. се види, траје 9 година.

Обавезно школовање у забавиштима правда се тиме, што систематски утицај на васпитање деце "треба да почне још од 5. године, али многе породице немају спреме, а многе ни времена за то. Ако је умесан захтев да сваки пре но што постане грађанин мора добити извесно школско образовање, а не само они који живе у срећним приликама да се могу школо_вати, онда је неоспорно умесан и овај захтев, да свако дете мора проћи и кроз ову материнску школу или забавиште, зато се и сиромашним породицама мора створити могућност да своју децу шаљу у забавишта. Други, исто тако важан разлог, из кога потиче захтев за обавезно школовање деце у забавиштима је у томе, што' су у Чехословачкој Републици народности измешане, те због тога велики број деце не може ступити непосредно из куће у основну школу, па је потребно да се таква деца у забавиштима, као у некаквој приг правној школи, у игри и забави са осталом. децом добро науче језику којим говори већина деце из тога места, и на коме се предаје у основној школи.

Обавезно школовање у грађанским школама правда |

се још јачим разлозима. Најлошији је школски систем по коме обавезно школовање престаје по свршетку основне четвороразредне школе, јер престаје баш онца, кад је дете таман дорасло да добро схвата, кад су му

o о