Učitelj
Педагошко Основно Начело _ 245
ранијој доби живота, у пред-школском времену и у раној школској периоди, акција непосредно или скоро непосредно следи после примања упечатка (надражаја). То је импрозивна или инстиктивна периода живота. Интересовање дететово у овом степену јесте у главноме занимање за активност а не за обзервацијоне или интелектуалне елементе. Надражај у ово време представља прилику за реакцију (одговарање); реакција се образује у свести у виду идеја; но ипак то је активност "која је у прочељу а не обзервацијони (опажајни) елеменат. То је периода сиграња, време када дете учи скоро све помоћу со и у игрању. у
На овоме степену дете најбоље проучава природу помоћу активног неговања домаћих животињица, што је онако лепо препоручивао и наш неумрли Даворин Трстењак. Надражај јавља се у гледању животиње. Сврха је симпатетичко познавање животињиног живота. Знање се добија актуалним контактом (додиром) или од наставе на темељу проблема који се отварају са активношћу. Ред је овде надражај (несвесно опажање), активност (проблем), обзервација, асимилација (интелекција), активност, и т. д.
Кроз васколики школски живот на збба метода обучавања граматике или реторике, јесте овај. Истакне се један проблем; ђаци пишу; грешке се откривају; свесно учење грешака предузима се ради корекције (исправљања); свесно учење граматичких и реторичких факата; корекција; писање о другим стварима ради што бољег рада утубљивања тачног облика. То јест, ред у овом учењу јесте надражај, (проблем), активност, интелекција, активност, и Т. Д.
Главни предуслов за побуђивање мишљења јесте да се осећа решење једнога проблема. Овај проблем, јавља се у опште као резултат заостале активности; то је свесност о ограничењу, осетно признање сиромаштва средстава да се испуне жељени покрети. Активност, духовна или физичка, јесте прва · битност; прекид ове активности ствара надражај за мишљење; обзервација или опажање следи; мишљење долази за овим; даљна активност настаје све док се проблем не реши. Другим речима: ред сукцесије може бити надражај (активност), активност (проблем), ителекција, обзервација, или обзервација и интелекција, активност.
Учитељ 2