Učitelj

Бројање и рачунање 273

муком научило било, да су. 3 црте и 1 црта 4 црте,: ипак није. могло да одговори на даље питање: „Колико је 3 јабуке и |, јабука >“ | Liiddemann вели: „Да се број нераздвојно везује за ствари, уверио сам се посматрањем на једној петогодишњој девојчици. Она је свако вече са својом мајком играла домина, и то врло вешто: на први поглед познала би дупло четири, дупло осам. Али чим би Јој задали да броји друге ствари, престала би та њена вештина.“ Напослетку навешћемо још један пример: „Да би деци што очигледније представио појмове бројева послужио сам се... прстима, орасима, капама, дрвцима и т. д, али сам видео да сам сеу својим очекивањима преварио, јер дете је, истина, опажало ове ствари, али није опажало и. онај однос, који је изражен у броју што га обрађивасмо. Продужи ли се при том и даље разговер о златним орасима, црвеним јабукама, замичкама и перецима, онда се таквим излишвим речима не само замрачава представа о дотичном броју, већ се опажа још и то како се дечја представа више држи. предмета него ли броја. Коме ли се још није десило, да дете, пошто је већ са великом муком научило да су 4 цртеим | црта 5 црта, не зна да одговори на питање: „Колико је 4 металика и 1 металик 2"

Узрок овој тешхоћи баш у томе је, што деца нису никако схватила бројни однос, (Да ли ће се при томе употребити као предмети бројања дрвца Тилихове рачунаљке или неки други предмети, то слабо мења ствар.)

Учитељ дакле мора тражити неки сходнији поступак при обради бројања. А сходнији је само онај поступак, код којег се дечја пажња још у почетку упућује на бројни однос и којим се уједно деци иде на руку да увиде да код броја није у питању нешто што се чулима може опажати. Што се неким поступком лакше постиже тај успех, тим је он сходнији. Него, како да се скрене дечја пажња на нешто што се не да видети2 Линднер је у праву, кад вели:>. „Колико је детету тешко да. при посматрању ствари потисне у страну интерес за оно шло је материјално па да се потпуно преда схватању чисто фор-

а Да ли ће се као објекти бројања употребити копкице или црте“

вле што друго, то је за наше разматрање, као што ће се видети сасвим свеједно. |

~-Jahrbueh=d-:-V. ft. W...Padagogik v, 1. Ziller Il. =. 69.