Učitelj

Бројање и рачунање 275

онда је то два каменчића, а кад има каменчић само за први круг, онда је то само један каменчић“. За овим се предузимају разноврсне репродукције ради утврђивања стеченога сазнања. _ Тек после овога настају уобичајена вежбања у бројењу. У току ових вежбања дете сазнаје и то, да се додавањем једног каменчића на 3 каменчића добија 4 каменчића и т. Д.

Лако је увидети у чему се састоји добра страна овога поступка при учењу бројања. Дете је помоћу извесних операција још у почетку принуђено да скреће своју пажну на однос „стиже до“. Али је овај однос само стога тако јасан, што се он надовезује на један просторни низ; кад би се овај исти однос надовезивао на времени низ, не би дете могло. да га тако лако уочи. Уосталом овај се однос „стиже до“ толико истиче, а објекти бројања опет толико стоје у позадина, да је детету лако да увиди, како је овај однос потпуно независан. од материје дотичних предмета. С тога је готово и излишно мењати толико објекте бројања ради тога да се образује ово увиђање; али ће се ова промена ипак предузимати ради веће поузданости, а особито ради тога што се њоме у неколико умањује монотонија првих вежбања у бројању. Чим је пак дете једном схватило овај однос „стиже до“, онда је све постигнуто: као што смо видели. Довољно је, неколико речи учитељевих па да дете усвоји овај данашњи бројни низ.

Како треба дете да поступа при бројању извесних ствари 2 Ми одрасли употребљујемо комплексе гласова, један, два, три и т. д. |. за измишљене количине (уза сваки комплекс гласова стављамо по један предмет и могримо до којег комплекса стижу предмети) и 2. ва обележавање количине. Тако су и деца до сада бројала; само што се овом двоструком применом комплекса гласова лако ствара код детета збрка (на пр. кад _ је потребно да замишља један једини предмет и т. Д.). Ову ћему незгоду да избегнемо тиме, што ћемо комплексе гласова, један, два, три и т. д. употребити само за сбележавање количина, а за изналажење количина употребићемо комплексе гласова „први“ (каменчић), „други“, „трећи“ и т.д. Тада би се ови комплеси гласова сматрали у једном случају као члансви бројнога низа (као такви употребљавају се за изналажење количина), а у другом случају употребљавају се као означавање садржине, која се садржина према досадањем начину изражава једним