Učitelj

Задаци учитељске организације 23

би моћ „учитељске организације, јер учитељска организација може бити јака и моћна само тако, акб у учитељскоме· кадру влада потпуна једнакост и у спреми и у положају, и ако све везују подједнаки интереси, једнаке тежње и идеали, јер само онда у учигељским редовима може бити праве братске љубави и другарске солидарности, а то је баш оно од чега највише зависи јачина, моћ и успех учитељске организације.

Учитељство треба да је свесно тога да би цепање и дељење учитеља на више и ниже категорије по спреми, платиин положају била највећа несрећа и недаћа за наше учитељство, да стога све који му то желе и припремају треба да сматра за своје највеће злотворе, да такву несрећну и штетну поделу никад не допусти, већ да се противу тога бори свима силама. Тако налажу добро схваћени интереси учитељскога сталежа.

Правичност зактева да и наша учитељска организација у пређашњој Србији треба да прими свој део греха за неповољне просветне прилике у великоме делу наше домовине, јер ни она није сасвим без греха у овоме погледу. Минуло је већ више од 30 година од како је она основана и поставила себи у задатак да раци на унапређењу народних школа и побољшању наших просветних прилика уопште. Она је кроз све то време делала на постизавању својих задатака, али је и она делала без плана и система. Наша учитељска организација има свој статут, којим је прописан унутарњи ред организације, и којим су регулисаиа права и дужности чланова и функционера организације, однос појединих обласних организација према централној упрнви и т. д. али наша учитељска организација још ни сада нема један свој утврђени програм рада, који би обухватао све тежње, идеале и захтеве свега учитељства у погледу на уређење школскога система, на уређење наставе и васпитања у народним школама и на уређење учитељскога стања и положаја. Због тога је бивало да се у једноме делу учитељства јављају једне тежње и захтеви, а код другога дела други, па је због тога често пута било речено да учитељи не знају шта хоће, отуда се јављало и двојство учитеља. између. млађих и старијих учитеља, незадовољство учитељица са радом учитеља, или учитеља из унутрашњости са учитељима у преСТОНИЦИ Тако бива и тако мора бивати кад једна организација са