Učitelj
О 'Гундулићевој Етици 121
(О младости ташта и плаха, која срнеш с неразбора без бојазни и без страха, гди погуба тва се отвора,
Смиона си и слободна, зашто нејмаш мисли у себи; трудна дјела тим су угодна, а најтежа лака теби...
"Подсетивши како је млађано самопоуздање утопило Икара и сажегло Фаетона, и како није давало мира цару Лесандру (Александру Маћедонском) — песник саветује младог цара Османа:
Твом зеленом прималићу зрелијех дана јесен доћ ће: прије времена немо: у цвићу слави твојој трунит воће.
"Тако густи гај сред гора лијеп, се и зелен здвор замјери, а у тамни скут затвора
љуте змије, крле звијери,
Има у Гундулића једно, обично превиђано, место које заслужује да се видније истакне. Он је био на висини савремене му учености, па је и у приправу за израду епопеје унео био знатну студију историјску, географску и етнографску. Па и ако песник првог реда, Гундулић је ипак знао да је, на пример, Олимп планина која висином својом може импоновати тек кад се посматра с поетског гледишта. Зато и каже:
Брда приклони и низоци бријези су ово свеколико; гласовити ну писаоци успеше их на толико.
Тада се сећа прошлости свог народа и славних дела његових која туђем свету остадоше непознага, па разлаже:
У писмијех узрастише
мале овако ствари у себи;
а велике с: изгубише, јер ко,ће од њих писат — не би,
Он би желео друкчије предузимљивости, за коју нико није мали и незнатан: |