Učitelj

Детињи менталитет 145

ски тон. Овај детињи укус је истоветан са укусом дивљака, који се веома диве красноречивости и ако су те речи бесмислене, за то они састављају неке скоро неартикулисане песме без речи.

*

Естетички живот детета је у тесној вези са његовим духовним животом. Тако, живе боје и нови предмети, још док је дете врло младо, чине на њега дубок утисак. Изгледа, да дете раније интересују утисци чула вида од чула слуха. Вероватно, осећање сујете и жеља за украсима и накитима пробудила би се тек доцније код деце, али, мајке и дадиље помажу и убрзавају развијање тих осећања. У том правцу, васпитање има после велики утицај на те прве детиње естетичке укусе. Тако на пр. мали дечаци немају оног осећања дивљења и обожавања цвећа, као што то имају девојчице. Слике, које се огледају у једноме огледалу остављају, врло рано, дубок утисак на мало дете, дајући му потпуну илузију о стварности. Дете психолога Ргеуг-а, бејаше старије од године дана, кад му сеу свести појавила мисао да позади огледала ухвати слику, коју је у огледалу видело. | |

Релативна детиња равнодушност према цвећу доказује нам, с друге стране, да чуло мириса; па макако нам оно изгледало ниже са психолошког гледишта, игра једну доста безначајну улогу у примитивној свести детета.

још у првим месецима живота, дете опажа и разликује глас у говору и песму. багђић, вели, да многа деца чак и добро певају пре говора, и њихов се глас мења после осмог месеца и постаје разнолик.

Људски глас пада у очи детету и нарочито га узбуђује, и ти утисци му стварају занимљива осећања. И оно брзо оцени, у погледу изразитости, све промене и варијације у звучности људскога гласа.

(Осећање истинске музикалности почиње да се развија код детета тек у четвртој и петој години. У то доба деца, која имају слуха, обично много певају, и често пута више воле да певају Hero да говоре. Деца више воле вокалну музику од инструменталне. За студију духовне еволуције људског рода, графичке способности су нарочето важне и корисне да се упознају. Чим

А

Учитељ 4