Učitelj

518 Учитељ

програм застарео, а живот се развија. И онда, место да одговара н. пр. Министарство и његов референат зашто немамо један просветни закон и нов програм за целу земљу, треба писци, пошто се живот „непрекидно креће и развија“ да из темеља тај програм мењају! Г. Јовановић, изгледа незна, какве би фаталне последице наступиле кад би се мимо 'одређенога начина мењали принципи на којима почива држава, просвета итд. Он је у почетку, рекао: наше национално јединство не, можемо извести одједном ни на који начин“. А сад хоће, да се сва три наша племена узму као целина, „као један народ од три племена, па истор догађаје излагати по истор. периодима“, и да се да подједнако места у Историји сваког племена (стр. 236)... Кад би три брата, са својим породицама отишли на три разне стране, и живели под разним условима, нама неби нико замерио, да њихов и њихових породица живот оделито проучимо и опишемо, па то не би ни они заме. рили. Нити би они замерили, ако би већа породица добила у опису више места, и ако би се изоставили догађаји који би рђаво утицали на васпитање њихових потомака у духу јединства и заслуге старих, и т. д. Исто тако морамо, по мом мишљењу, поступати и с Историјом наша три племена, која су живела окупљена у више полит. центара, и под разним условима живота тако, да кад почиње нов период у животу једнога племена, ретко кад почиње у другога и т. д. Упоредно излагање Историје сва три племена, свију покрајина и држ. сре“ дишта, за мале главице наших основаца прави је терет. Ако се тако ради, поводећи се по уџбеницима какве жели г. Јовановић. биће оно, што на стр. 279 „Учитеља“ тврди г. Ј. Телебаковић учит. у Пожаревцу: да од 38 ђака, 31 изјављују, да им је Историја најтежи предмет. А то нити треба, ниши сме да буде.... Huje r. Јовановићев изум напоредо изучавање Историје сва три племена. Први је у нас, доследно, и у популарном правцу, такву Историју написао наш познати историк г. Д-р Ст. Станојевић. Али оно, што је могао да схвати и створи ум и дух једнога научњака, и пружи одраслима, не могу ни у минијатури да сваре наши основци... Кад у Повн. Природе делимо организам на делове, и сваки део посебно проучавамо да би схватили однос једнога дела спрам другога и механизам целине, — онда је то сепаратизам! Морају се узети сва три племена троименог народа као нераздвојна целина (стр. 238). Да, оне се тако и узимају, али није добит у томе. што ће се на једној страви књиге о свима племенима говорити.. А да би се дошло до јединства, треба понављати старе распре: · Хрвати су имали словенску службу која је угушена по жељи римских папа, одрођено племство, ненародне краљеве од којих су једнога, Звонимира, Хрвати исекли и т. д. (стр. 273). Г. Јо-