Učitelj

Тогпдајкоуа Когејастопа Študija Đaka 39

Merenje individualnih razlika; proučavanje utecaja na individualnost spola, rase, porodice, doba i sredine; determinacija varijacije individua od prosečnog tipa; Opredelenje varijacije individua među sobom, analiza personalnosti u svoje specifične osobine; upoređenje i uspostavЦепје odnosa između pojedinčanih odlika; obrazovanje korelacija između različitih osobina u |. dne te ist» osobe; spoznavanje odnosa između individualnih razlika u kombinacijama odlika; proučavanje uzroka ekstremnih individualnih razlika — to su nekoji glavniji problemi koje Torndaikova korelacijona psihologija nastoji da reši.

Proučavanje individualnih razlika — а 10 је kamen temeljac ovog pedagoškog pokreta — može se preduzeti ili pomoću upoređenja pojedinačnih odlika ili pomoću komparacije konbinacija osobina. Prema Тогпдајки пајbolje bi bilo kada bi se prvo opisale razlike između individua u jednoj duhovnoj sposobnosti tako da se dadu fakta za sva ljudska stvorenja (ti. |. da se ove osobine uporede bez ikakvog naročitog izbora osoba, već da se uzmu onako kako dođu pod ruku), onda da se daju fakta za oba spola, i t. d. za svaki stepen zrelosti i vrstu obrazovanja. To jest, treba opisati stanje individua u svakoj od mnogih grupa, i svaku odrediti prema spolu, pretcima, dobi i obrazovanju. Pomoću konbinacije svega ovoga mogli bi opisati individue i grupe koje se definišu samo sa spolom i dobom ili samo rasom i dobom, ili samo rasom, dobom i obrazovanjem, i sličnim.

Interesantno je zabeležiti osobine koje amerikanske korelacijoniste obuhvataju u svome polju; [0 пат даје. sliku o njihovom velikom razilaženju od gledišta evropskih eksperimentalnih didaktičara ili pedagoga.

U proučavanju spolnih razlika ove su se osobine ispitivale: reekcijono vreme, brzina lupanja sa prstom, sortiranje karata po boji, tačnost pri ciljanju, minimum traga za osete bola, dodira, kusa, mirisa, svetlosti, mere u osetljivosti za glasove, delikatnost u diskriminaciji, razlika u osetu pritiska, težnje, ukusa, svetlosti i t, d.; pamćenje besmislenih glasova, zaboravnost, brzina u rešavanju zagonetaka, opšta informacija; poznavanje engleske knji-