Učitelj

112 Учитељ

смислу ваља схваћати принцип школе рада, Први и најслемен тарнији рад у том јест преписивање, Оно тече упоредо с почетним читањем и писањем, а сврха му је, да помаже споменуте вештине, а онда опет и то, да се ученик извјешти у правописању. Тај први рад треба да се ослободи свакога механизма, а то ће бити само онда, ако се ученик ваљано приправи за прсписивање, што значи, да мора потпуно разумети оно, што преписује. Онда он неће механички прецртавати слова, него ће хватати одједанпут повеће целине ито постепено све веће и Веће говорне целине и тако ћемо га приводити самосталну раду. Преписивати се морају написани и штампани текстови. Има методичара, који особито препоручују писане текстове, па имаду за ту врсту преписивања нарочите теке, Текст се чита, објашњава, онда ученици, прије неголи ће преписивати, пишу сувим пером по дотичном тексту, да се тако утврде живчани путови за покретање руку. С преписивањем иде упоредо и диктовање, којему је главна сврха, да се контролира, колико су ученици преписујући напредовали у пргвопису. Након тога треба да следи писање напамет, а зато, да се употребе текстови формално дотјерани. Овде ваља напоменути с обзиром на народно образовање, да та форма буде чисто у народном духу наиме одабрана с особитим обзирањем. на она начела, што смо их истакли код одабирања грађе за читање. Овакав се рад нарочито препоручује за утврђивање правописа, што би требало потање да се образложи у инструкцијама, које ваља додати наставној основи. Ово, што смо истакли о форми оне грађе, која ће се писати напамет, очуват бе нас од онога, чега се нарочито боје код таква рада неки савремени методичари, нарочито они, који су изазвали покрет за слободне писмене саставке на почетку нашега столећа у Немачкој, наиме бојазан од шаблоне и литерарисања код деце. Будемо ли за овакав рад употребљавити само чисто народне производе лепе књиге, навикнут ће мо дете на чисто народну дикцију и на чисто народан начин исказивања унутрашње садржине, а усто ће тако образовано дете и располагати знатном количином народних форама и фраза, што ће му врло добро доћи, кад се његов дух ојача и кад он постане продуктивнији.

Након оваквога рада треба да долазе све самосталнији радови, кад дете наиме копира све оно, што му је од потребе: