Učitelj
Књижевни преглед 473
лазити у народ и бринути се о просвећивању најнижих слојева народних. Роберто Ардиго баца са себе калуђерску ризу и пише о новом васпитању, слободном од сваког утицаја цркве и државе а Ђузепе Мацини јавља се са својим чувеним есејом о дужностмма човека.
У Енглеској од Спенсера почиње један нов покрет у педагошким идејама. До француске револуције борило се, да се школа отргне од религијских догми и од господарства клира а са Спенсером почиње борба, да се школа потпуно одвоји од Државе. Та борба водила се годинама па и данас школске реформе у Енглеској увек су на дневном реду и увек задају бриге искреним пријатељима народних маса.
Руска школа, опет, имала је у Толстоју једног човека, чије су школске реформе одјекнуле у свима земљама и који је отпочео једну револуцију против тадашње утопистичке школе. Он је основао у Јасној Пољани своју школу и часопис „Јасна Пољана“ преко кога је ширио нов метод у васпитању и настави. Ова велика песничка душа и у својим педагошким концепцијама ставила је као базу свога васпитног система“ љубав и слободу У њиховој школи деца су присуствовала лекцијама онда, када су за то имала воље а он се трудио, да школу омили ученицима, да ученици сматрају своје учитеље као пријатеље, да се избегава свака казна и награда и да се ученици у свакој прилици васпитавају у слободи за слободу. Али је владајућој класи тај систем изгледао револуционаран и жандарми су на крају крајева са исуканим сабљама јурили невину дечицу и за навек затворили један дом у коме су се сручиле многе поштене идеје и енергија једног паметног ч0века. Са Толстојем умрле су и све идеје о просвећивању народних маса и нова руска револуција истакла је и нове просветне идеје, чије се резултате тек будућност показати. У
Луиђи Фабри у овом свом делу умео је да изнесе револуционарне покрете у школским системима свих земаља. Оно је написано популарно и прочитано на Народном Универзитету у Милану, а наишло је на такав одзив, да га је сад врло тешко набавити. Све те револуциоарне школске тежње, чији су носиоци поштовале манифестације људске личности и чије су идеје остављале дубоког трага у животу народном, и данас
Учитељ 4